Annons:
Etikettövrigt
Läst 4493 ggr
starhawk
7/23/16, 4:00 PM

Verkstad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Slöjd detaljers Knivskolan påpekar man att man kan tillverka knivar sittande vid köksbordet, men nästan lite vid sidan om att en verkstad är bra att ha. All tillverkning i knivskolan sker dock i en verkstad och eftersom vi grabbar har en viss fashination med "Power Tools"  så vill man ju ha en verkstad. 

Själv har jag haft problemet med stort P nämligen plats! jag har haft mina Power tools i en hörna av vardagsrummet där man knappt kom åt dom. En kompis föreslog då, halvt på skämt att jag skulle göra en sovalkov i vardagsrummet då skulle jag ju kunna få en verkstad i före detta sovrummet. Efter att först ha avvisat förslaget började jag fundera, det skulle nog funka! 

Och det gjorde det! så här ser min sovalkov i vardagsrummet ut.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
7/23/16, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sovrummet behövde uppgraderas! Power Tools behöver ström och vägguttagen i sovrummet satt på samma säkring som diskmaskinen! 

Alltså hyrde jag in en elektriker som drog en ny sladd in i sovrummet som är på 13 ampere det innebär att det klarar 2860 W maskiner, det lär väl räcka ett tag!

Ett rejält arbetsbord med benställning av stålplåt var redan inköpt och där hamnade mina maskiner

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/23/16, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Handverktyg å andra sidan är bättre att ha på en s.k. verktygstavla

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/23/16, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Småprylar har en tendens att gyttra ihop sig till en enda röra, så för att mota Olle i grind så inköptes denna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/23/16, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Eftersom jag snarare siktar på "bruksknivar"  än "prydnadsknivar" så behöver dom vässas och brynas. Så jag har införskaffat en Tormek våtslipmaskin.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/23/16, 4:31 PM
#5

Till Tormeken (som förresten är en svensk uppfinning, det hade jag ingen aning om) finns det en rikhaltig flora av jiggar för att slipa olika sorters verktyg. Jag var egentligen bara intresserad av dom tre knivjíggarna, den för vanliga knivar, långa knivar och små knivar. Men jag fann att om jag köpte dom separat så skulle det sammanlagda priset bli högre än det s.k. Hempaketet. Det paketet innehöll dom tre knivjiggarna, en saxjigg, en jigg för "korta verktyg" samt en yxjigg. Så det blev hempaketet, saxjiggen kan ju för övrigt vara användbar.  En jigg som jag hittade i detta sammanhang var borrjiggen men den fanns inte hos Slöjddetaljer där jag köpte slipmaskinen och hempaketet, men Clas våt om fötterna hade den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/23/16, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När man slipar i verkstaden så lär det bli en hel del damm jag har en dammsugare med HEPA-filter som klarar det finaste dammet, men dammsugaren lär väl bara ta hand om dammet som är närmast maskinerna, det som flyger i luften lär den inte ta. Så jag skaffade en luftrenare med tvättbart HEPA_filter, den har ett tyst-läge som gör att man kan köra den i ett sovrum utan att man hör den. Och det stämmer! den är helt ljudlös i det läget men det är lite dålig fart på den då. Men den är rätt tyst i dom övriga lägena också, om jag kör den på högsta effekt och stänger dörren till verkstaden så hör man den inte. Så tanken är att den för stå på ett par timmar i samband med att man slipar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
7/23/16, 4:56 PM
#7

Luftrenaren har lustigt nog en luktsensor, känner den att det luktar illa sätter den i gång om den är i auto-läget och kör tills lukten är eliminerad. Jag fick tillfälle att testa detta när jag hade kapat ett par skruvar med kapskivor, kapskivorna gick åt och därmed luktade det inte så gott. Jag satt igång den och efter en kort stund konstaterade den att det inte luktade gott (röda staplar) och satte igång. När jag senare kom in i rummet så stod den stilla men luften var då okey, ingen lukt, så det funkar!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
7/28/16, 4:24 PM
#8

Oj vilken verkstad du har själv håller jag på med handverktyg och en gammal arbetes bänk på landet med noll belysning haha

starhawk
7/29/16, 9:24 AM
#9

Tja dom flesta av maskinerna fanns ju redan i min "samling" jag bara kompletterade med bandslipen lite ställningar också Tormeken förståss

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
7/31/16, 12:03 AM
#10

Åh den tormek slip är bra den skulle jag vilja ha men har inte plats med i lägenheten! Vad kostade den?

starhawk
7/31/16, 4:29 PM
#11

Jag köpte den mindre Tormek T-4 för 2995:- . Den är inte så särskilt stor och väger inte så mycket att det stör och med huven på sig så är den inte direkt i vägen. Så någon platsbrist tycker jag inte den ger upphov till.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
8/1/16, 7:26 AM
#12

Ja det var ett bra pris tror det blir för dyrt för mig i alla fall😭

starhawk
8/1/16, 7:39 AM
#13

Kan du inte övertala "köksansvarig" med att dom slöa knivarna kommer att vara ett minne blott 😉

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
[Jarl]
8/1/16, 8:59 AM
#14

haha

starhawk
8/13/16, 1:52 PM
#15

Jag är i princip "självlärd" på fräs, under verkstadspraktiken i dåvarande AMU-skolan i Liljeholmen frästa jag ett maskinskruvstycke och ett reparationsställ för cykeln med väldigt lite instruktioner, senare slog jag till och köpte Proxxons microfräs för att fixa lite delar till ett s.k. scratch-projekt jag höll på med. Men nu när jag har använt fräsen till både hållaren till skivbromsen på cykeln, hornholken och vulkanfiberlapparna så tänkte jag att lite teori på området var på sin plats, så nu har jag köpt två engelskspråkiga instruktionsböcker från Amazon nämligen The milling machine for home machinist och The milling machine and accessories, choosing and using båda skrivna av Harold Hall. Börjat läsa den första och den innehåller lite erfarenheter som jag klart saknade. blir intressant läsning!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
8/16/16, 9:33 PM
#16

PostNord förnekar sig inte, fick meddelande från Clas Ohlson att den extra vertygstavlan jag beställt skulle komma den 15:e, passade bra som födelsedagspresent eftersom jag fyller då. Och PostNord påstår att dom skickat en avi tidigt på morgonen den 13 så den skulle vara hos mig den 15, tror ni att den kom? Icke sa nicke, så jag väntade den i posten idag, men den fanns inte där heller,  enligt spårningstjänsen anlände den till utlämmningsstället tidigt den 15:e då skrev jag upp kollinummret och gick dit och hämtade ut den.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
8/25/16, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Eftersom första verktygstavlan började utveckla ett extra lager så var en andra tavla av nöden så nu är dom tre i extralagret dithängda tillsammans med lite nyanskaffningar, dom två filarna och bågfilen, och lite insexnycklar som redan fanns

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
8/25/16, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Första verktygstavlan har blivit lite konverterad, har man två hållare för skruvnycklar så kan man ju utnyttja dom och så blev det plats för lite knivar. Och rågummiklubban och brotschen kom inte riktigt överens så jag särade på dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/13/16, 2:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Idag kom det en låda med två nya verktyg, jag tyckte att Slöjddetaljers ministäd på 1 kg var lite stort . Slöjddetaljer har visserligen en mindre men det är lite specialutformat , avsett för smyckestillverkning, jag ville ha ett konventionellt utformat, men jag hittade ett på Amazon som var på straxt under 0,5 kg precis som slöjddetaljers mindre. Men det var mindre än jag trott

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/13/16, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Det får nog bli Slöjddetaljers 1 kg pjäs också, den här var mindre på bredden än dom stora punsar jag köpt. 

Det andra verktyget var ett maskinskruvstycke, den skall utgöra grunden i en knivfixtur för större knivar. Slöjdetaljers knivfixtur duger bra till "vanliga" knivar men för extra långa och breda knivar behövs nåt annat. Fick söka ett tag innan jag hittade den här, det gällde att hitta en som släpper igenom ett Knivblad på 50mm och den här har 56 mm mellan styrpinnarna.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
9/13/16, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Till maskinskruvstycket följde ett bänkfäste vilket är utmärkt när man har ett långt blad som sticker ut på undersidan av skruvstycket.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/13/16, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Fästet går även att använda för vertikalt montage. Det går även att vinkla den 45 grader men endast om du har ett extra tunt bord, det har inte jag

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
9/21/16, 12:31 PM
#23

Vilken verkstad du fått till, själv får man hoppas att Jesper börjar plugga väldigt långt bort typ nordpolen eller så, så att man får lite utrymme här också.

starhawk
9/22/16, 7:43 AM
#24

Ja själv har jag ju inga sådana problem, men jag får väl passa på att tacka för rådet, visserligen avgett halvt på skämt, som gett mig den efterlängtade verkstaden.

Sovalkoven i vardagsrummet funkar fint det enda som försämrats är att det är längre att gå till toaletten när man vaknar på natten och behöver vattna guldfisken.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/24/16, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Idag var jag till Posten och hämtade ut två paket, den ena var ett långt paket men rätt lätt. Längden berodde på att den innehöll en M8 gängstång som var en meter lång! resten av innehållet var vingmuttrar, muttrar och s.k. båtbrickor.

Dessa delar skall användas för att konstruera knivfixturet för "långa knivar" det behövs även lite plywood men det har jag redan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/24/16, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Det andra paketet var inte lika långt men betydligt bredare och tyngre det innehöll en s.k. spånsug fast på engelska heter den Dust extractor vilket är mer beskrivande eftersom den är avsedd mer för trädamm än spån. Jag körde tidigare med dammsugare men den är mer begränsad i sin räckvidd än denna som suger i sig runt 20 l luft i sekunden. Det är därför som slangen är 100 mm i diameter.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/24/16, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

100 mm stosen passar direkt på bandsågen, fast egentligen är det fusk för i den 100 mm öppningen finns det ett mindre rör, det yttre röret är bara ett blindrör. Men till bandslipen är det mindre öppningar och då följer denna anordning med. Den består av sex delar men det är bara dom fyra undre som följde med dom två övre kommer från ett set som jag köpte från Amazon.

P.S. Längst ner i bild syns Slöjddetaljers ministäd som jag nyligen införskaffade i jämförelse med det tidigare inköpta ministädet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
11/5/16, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Var på Slöjddetaljer och införskaffade den här utmärkta gummimattan som Tormek tagit fram. Den har en kant så att den samlar upp det lilla spill som det blir från slipen och gummit gör att den står stadigt utan risk att vrida sig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

skepparn1
11/10/16, 12:03 PM
#29

#20-22 Var har Du köpt skruvstycket?

starhawk
11/10/16, 1:01 PM
#30

#29: Amazon! Det framgår för övrigt av inlägg #19.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

skepparn1
11/10/16, 10:23 PM
#31

Förlåt! Jag kopplade inte ihop de två inläggen. Har sökt på Amazon men tyvärr inte hittat det Du köpte

stickanw
11/29/16, 8:56 PM
#33

Härlig maskinpark du fått ihop och ser jag att du fått det väldigt väl städat dessutom 😃 jag har bara ett stycke.

starhawk
3/15/17, 11:12 AM
#34

När jag gjorde om sovrummet till verkstad så fanns det ju tre garderober där, jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med dom, vid ytligt påseende fanns det ingen annan stans att ha dom. Men tanke på det damm som säkert kommer uppträda där kom jag på idén att dammsäkra dom med tätningslister. Men garderobsdörrarna är rätt stora och relativt tunna, så dom var knappast plana. Så min idé om att dammsäkra dom funkar inte alls. Så jag tog mig en lite mer ingående genomgång av alternativa placeringar och hittade plats för två av dom i arbetsrummet, den tredje hittade jag en plats för i köket, men det var ingalunda någon bra placering. Men då föll blicken på byrån som stod i hallen, där skulle garderoben stå bra och byrån skulle kunna stå på köksplatsen som initialt var tänkt för den tredje garderoben. Sagt och gjort! under lördagen till tisdagen flyttade vi garderober och en byrå, det blev riktigt bra. Dessutom vann jag 0,9 kvadratmeter i verkstaden, det låter inte så mycket men är den på rätt plats så ger den en hel del. Jag hade en del problem med Wolfcraft-bordet det är visserligen hopfällbart men kan bara stå på ena kortsidan då, för dom andra sidorna är det grejor på, och lite över 20 kg är inte direkt lätt att bolla med. Nu kan jag ha det uppfällt utan att det står ivägen 🙂

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
4/17/17, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

En vanlig kontorsstol är ju inte så praktiskt i en verkstad, man behöver nåt man kan placera rumpan på för lite avlastning och ett ryggstöd är väl snarast ivägen. Så jag hittade den här, väldigt ergonomisk enligt uppgift och idealisk för tandläkare , dom glömde idealisk för en verkstad också.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
4/25/17, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

För att få ordning på min byrås skiva gjordes det här inköpet från Clas i sjön. Den skulle köpas in i vilket fall som helst så det är inte specifikt för det projektet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
4/25/17, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Lite OT  men ändå. Jag tycker inte om att sitta och sy men ibland så behöver man laga och kanske fixa till nåt t.ex. ett kuddvar eller friktionslappar till ett par byxor. Då är en symaskin bra att ha. Jag har sedan tidigare en s.k. handsymaskin men den är ju ergonomiskt knäpp, symaskinen i ena handen och så skall man hålla reda på tyget med andra!? Jag ville ha en "vanlig" maskin men inte lägga hela 1700:- som vanliga maskiner tydligen börjar på, men jag hittade en Mini-maskin för 175:- ! Den klarar bara "rak-söm" men är i övrigt som en vanlig symaskin fast mindre. Handen är med på bilden för att ge en storleksjämförelse. Får se om erfarenheterna från denna inspirerar mig att köpa en "vanlig" maskin, i så fall blir det en maskin som klarar att sy i inte alltför tjockt läder och då hör den ju klart hemma här!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
4/25/17, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Har haft problem hela tiden med slangen till spånsugen (se #26). Slangen är väldigt flexibel, även på längden detta leder tyvärr till att den även är väldigt "hoptryckbar". När man placerar på anordningarna i #27, som man måste,  så "suger" maskinen in slangen vilket också leder till att den sliter lös den från den maskin som man tryckt fast den på. Jag lekte med tanken att fästa den änden med någon form av hållare så att spånsugen inte kan slita lös den. När jag under detta funderande höll i slangen och satte igång spånsugen så drog den så hårt i slangen att hela spånsugen kom farande mot mig! och den är inte försedd med hjul på undersidan!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
4/25/17, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Under funderandet köpte jag en dammsugarslang från Bosch, den hade i alla fall den fördelen att den passar utmärkt i spånutsugen på mina Bosch-maskiner jag har för närvarande en cirkelsåg och en slipapparat och en fräs är på väg. Denna slang är betydligt smalare och inte så särskilt flexibel på längden, men det gör mig ingenting, då kan man ställa spånsugen på en plats där den inte är i vägen och låta slangen slingra sig fram. Min tanke var att helt enkelt kapa orginal-slangen till c:a 1 decimeter och där sätter man passbitarna. Bosch-slangens andra ände, den som inte passar perfekt till maskinerna alltså, passar perfekt in i den näst minsta passbiten.

Sagt och gjort! jag kapade slangen och skruvade fast slangänden där och kopplade därefter på Boschslangen. Fungerar perfekt ! Den lilla slangbiten "sugs" visserligen ihop men Bosch-slangen påverkas inte alls utan kan flyttas omkring utan problem

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/1/17, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Kom in under veckan! Jag har botaniserat runt efter ett lämpligt snickarskruvstycke, men alla modeller var av typen "bulta fast i bordet" jag ville ha ett flyttbar som man kan plocka bort när man inte behöver det. Men så slutligen hittade jag det här, det känns lite trögt men när jag kollade på den "rörliga" käften som brukar ha ett visst glapp så var det på den här inget glapp alls!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/25/17, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Tja nu har jag varit förkyld sen den 4 Maj och jag hostar fortfarande lite ibland, precis som inte det var nog fick jag infektion i en talgkörtel i ryggen också, det gick hål på den i måndags, samma tid som jag fick läkartid så det passade ju bra. Dom klämde ur den och nu går jag närmast dagligdags och får det omlagt samtidigt som dom klämmer ur den på nytt.

Den 4:e på förmiddagen mådde jag bra så då kunde jag bära hem ett paket, sen satte förkylningen klorna i mig så det blev inte mycket gjort därefter, men här är innehållet i paketet. Jag behövde ju en fräs men den enda som mina generalleverantörer Clas i sjön och Slöjddetaljer hade var Bosch POF 1200 och jag ville ha POF 1400, den hade ett par faciliteter som POF 1200 saknade. Jag ville ju köpa från nära håll utifall att jag behövde service och närmaste verkade vara Conrad men av oberoende recensionerna att döma är Conrad lite av postorderföretagenas Ryan Air, dom har inte ens någon kundsupport. Men jag upptäckte Proshop som säljer på Sverige, dom ligger visserligen i Danmark men enligt dom oberoende recensenterna var deras kundsupport toppen. Och så snart jag fick hem den fick jag tillfälle att testa dom. Jag fick nämligen en östeuropeisk variant av manualen. Jag skrev till dom och klagade och inom ett par minuter fick jag den svenska manualen på pdf i svaret, det kallar jag service!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
5/25/17, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag var ju tvungen att vara tillbaka på jobbet den 12 trots att jag knappast var frisk och sen trillade det in lite paket. Först kom den här, jag var ju lite missnöjd på den föregående minivinkelhaken, för tung och aningen för stor plus att den kändes lite billig i konstruktionen. Men den här är precis lagom stor och med trähandtaget väger den betydligt mindre än föregående.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/25/17, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Jag behövde ju ett strykmått med två piggar för s.k. mortiser så här är en sådan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/25/17, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

I samma paket fanns även den grunkan det blir ju en del 90 graders limningar och då är den här bra att ha.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/25/17, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Fortfarande i samma paket fanns dom här fräsarna som jag beställt samtidigt som fräsmaskinen, den innehöll ju endast en pinnfräs. det är en lammellfräs och en sinkfräs.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/25/17, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Fortfarande samma paket Det fanns ett par trevliga klämmor som var specialgjorda för att passa i mitt arbetsbord så jag köpte tre stycken av dom, kan även användas som "vanliga" klämmar vilket framgår av toppen på dom.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/25/17, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Straxt innan jag skulle hem i tisdag kom receptionisten glatt in i mitt rum och sa att det kommit en slägga till mig. "Släggan" visade sig vara dom fyra limknektar jag beställt. När jag beställde dom var dom röda nu var dom blå!?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/18/17, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Bara tre fräsar är lite lite. Man behöver en liten sats, jag hittade den här som såg intressant ut.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
6/18/17, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

En massa långa grejor som ligger ivägen är inte något bra, detta faktum och det faktum att när jag tog bort garderoberna så blev det en massa hål i väggen som tittade fram och behövde döljas genom att återanvända dom till något annat t.ex. Det blev hela 12 hål som exponerades när jag flyttade garderoberna, varje garderob sitter med två skruv vilket blir 6 hål men när jag ursprungligen monterade dem så satte jag dom för nära fönstret, detta upptäckte jag inte förrän dom redan var monterade så när jag var tvungen att flytta dom inåt i rummet så blev det 12 hål. Jag var inne till Clas i sjön idag och köpte lite grejor och skruvade upp på väggen detta resulterade visserligen i att det blev 6 nya hål men 5 hål återanvändes. Men sen kunde jag hänga upp dom långa grejorna på väggen så dom är ut vägen och lätta att plocka ner vid behov.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/30/17, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Jag har kommit över lite spillvirke

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/30/17, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Efter ett par omgångar med cirkelsågen och bandsågen är det här skrotet producerat

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/30/17, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Därefter tog jag vid med den här, därmed är alltså hyveln invigd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/30/17, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Här är således slutresultatet, två plattor som är avsedda som "foder" till snickeriskruvstycket som synes till vänster

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/8/17, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Eftersom jag skall limma på en kant på bordskivan som är 94 cm lång så behöver jag nya limknektar, dom nuvarande är 90 cm har dragit lite på det men man behöver ju långa limknektar också. Jag köpte fyra limknektar som är 150 cm, dom skickades separat!? Sedan var jag på Clas blöt om fötterna och köpte en till hängare som funkade så bra till dom kortare knektarna. Jag hade hängt upp dom gamla i andra ändan än den där veven satt och körde samma sak med dom här, men den sista lossnade proppen på. Det sitter en plastpropp i ändan och på dom övriga knektarna sitter den ordentligt fast, men hur länge dök tanken upp ! Så för att undvika att dom skulle ramla ner vände jag  på dom och hängde upp dom i andra änden, men det blev inte så bra, veven och mothållet väger så mycket att det blev liksom lite obalans. Då kom jag på idén att flytta mothållet nästan ända ut i änden och hänga dom på den. Sagt och gjort, och ju hänger dom stadig och bra igen. här är dom nya

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/8/17, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Säkrast att vända dom gamla också

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
9/12/17, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Verkstadens möblering är inte helt optimal, det beror på att grejorna har bara stoppats in delvis med hänsyn till garderoberna. Garderoberna är nu borta vilket lättat trycket en aning men det är fortfarande trångt. När man har en sån här liten verkstad gäller det att utnyttja utrymmet  optimalt. Jag började med att mäta rummet och fann till min förvåning att inga väggar var lika långa! 🤔. Nåja långväggarna skiljde inte så mycket men kortväggarna var det decimeter som skiljde.  

Alltnog, jag ritade upp rummet och mätte sedan upp dom fem essentiella möblerna och klippte ut dom. Så här såg rummet ut från början, Wolf är det hopfällbara Wolfcraftbordet, Spray är bordet med sprayboxen,  Arb är arbetsbordet med stålställning och byrå är ganska självförklarande men det finns inte än, det står en mindre byrå där nu men den skall bort när den nya större byrån blir färdigbyggd.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/12/17, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Jag utgick ifrån en idé jag hade och det ser väl bra ut? Så nu vet man vad man har att göra under helgen (arbetsbordet är belamrat med maskiner och dom måste undan innan man kan flytta det)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
10/1/17, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Straxt efter omflyttningen införskaffades denna rikt- och planhyvel, Clas Ohlson använde sig av Postnords hempaket och det visade sig fungerade riktigt bra till skillnad från budfirmorna som kommer "någon gång under dagen" så var det ett bestämmt spann på två timmar som den skulle komma och den kom under den tiden med ett par minuter till godo.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
10/4/17, 12:51 PM
#59

Det var ju den som jag tyckte saknades i din maskinpark. Frågan är väl om du kan köra den där p.g.a. grannar då den är ganska högljudd. Börjar inte rummet kännas lite litet nu?

starhawk
10/4/17, 3:11 PM
#60

#59: Jag har provkört den, jag tyckte inte den väsnades mer än dom övriga!

Vadå börjar? det har känts litet redan från början!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: