Annons:
Etikettknivslöjd
Läst 2054 ggr
starhawk
2016-07-31 16:47

Min första kniv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag kommit igång med min första kniv. Punkt ett på programmet är att rita av knivbladet och designa ett Skaft. Så här blev det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2016-07-31 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sen vidtog holken, jag har redan tidigare sågat till en bit buffelhorn och våtslipat den ned till 600 slippapper så den riktigt skiner. Så var det då dags att ta upp en slits i den för knivbladet. Jag började med min nyinköpta 2 mm fräs med den var alldeles för kort, så jag fortsatte med en 2 mm borr, därefter blev det ett väldigt slipande och så tog jag en 3 mm fräs innan jag fick bladet på plats sen limmade jag fast bladet i holken med epoxy. Nu får det hela härda ordentligt innan jag sätter igång med Vulkanfiberbitarna.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
2016-08-01 07:24
#2

Snyggt vad kostar buffelhorn? Tycker att hårda material krävs många borrar!

starhawk
2016-08-01 07:34
#3

229:- per kg, jag föredrar buffelhorn eftersom dom är massiva rätt igenom till skillnad från hjorthorn som är som en svamp i mitten. Buffelhornet är inte så hårt, som hård plast ungefär, men det luktar när man använder maskinbearbetning. 

Fräsarna var lite av en besvikelse men två nya uppsättningar är på ingång, får se hur dom är

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
2016-08-01 08:58
#4

Jag brukar limma allt på samma gång och sätter två! Vad heter det tvingar på skaftet. Så får man tryck över hela! Annars måste du väl rengöra från expoxy lim varje gång du limmar?

starhawk
2016-08-01 09:12
#5

Jo man kan limma allt på en gång. Men jag ville ha lite koll på hur holken hamnar (dessutom har jag inte fixat vulkanfibrerna och skaftet än 🤫 )

Om man bara tejpar vid övergången blad/hornbit så blir det inget läck om man sätter fast bladet i ett skruvstycke och sen sätter hornbiten ovanpå.

Två tvingar 🤔 hur fäster du dem? Själv har jag skaffat Slöjd detaljers utmärkta knivfixtur så den detaljen är säkert inget problem.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
2016-08-02 10:41
#6

Men en liten bräda på änden av knivbladet och en bräda med ett hål i för knivbladet! Så får ett bra tryck. Men då måste bitarna vara raka på änden.

Annars brukar jag ha fast den i skruvstädet och sätta tvingar på.

Annons:
starhawk
2016-08-02 12:09
#7

Ja det är ju en möjlighet! Såg en annan knivtillverkare han hade en stor tving och en träbit i ena änden, han satte knivspetsen i träbiten och skruvade åt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-08-09 20:43
#8

Idag gjorde jag  iordning Vulkanfiber-bitarna. I Knivskolan del 1 borrar knivmakaren två hål i bitarna och sen skär han bort biten mellan hålen på samtliga bitar samtidigt med en kniv, ser hur lätt som helst ut. Jag försökte skära bort den delen på en av vulkanfiber-delarna med min nya fina Stanleykniv, vulkanfibern var inte alls imponerad!? så jag fick sätta in dom i Microfräsen och fräsa upp dom med min nya 3 mm fräs som var med i paketet med 2 mm fräs som jag nyligen köpt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-08-14 18:41
#9

Nu har jag borrat upp hålet i skaftämnet. Hade tänkt att ha hela tången kvar eftersom den lugnt befann sig inne i skaftet enligt min ritning. Men inte ens med den "extra långa" borren kom jag tillnärmelsevis så långt in i skaftet. Så jag tog av den så mycket att den motsvarade borrens längd.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-08-25 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu är kniven placerad i Slöjd-detaljers knivfixtur den väntar nu på vulkanfibrerna som ligger intill och det gröna epoxiskaftet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-08-30 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

I förrgår limmade jag ihop alltihop, men dagen efter kändes limmet lite "klibbigt". Man använder 24 timmars epoxy för att inte behöva stressa, det tar ett tag att fylla skaftämnets hål. Lite längre tid för härdningen är tydligen av nöden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-08-30 14:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu nästan två dygn senare så kollade jag igen, och nu känns det bra! Återstår att få dit skaftets profil, i Slöjddetaljers Knivskola så har dom ju träskaft så det syns när dom ritar på det, men det här epoxiskaftet är betydligt mörkare. Funderar på att tejpa med maskeringstejp och rita på det, går ju lätt att ta bort när man sågat den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
2016-08-31 14:12
#13

Hos dig går det framåt, hos mig står det still. Jag vågar inte riktigt ta itu med träarbetet men är sugen på att komma igång.

Annons:
starhawk
2016-09-01 07:32
#14

#13: Vad är det som är problemet? Är det dags att borra hålet i träskaftet är det väl bara att borra, det är ju inte så noga, när man väl limmat det syns det ju ingenting.

Har ett par röda "blyertsstift" i mina samlingar testade dom igår men det gick inte alls, Epoxyns hårda glatta yta var inte alls imponerad, det syntes ingenting 😕så det får bli maskeringstejp.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
2016-09-03 00:52
#15

Prova med maskeringstejpen som billackerare använder, den är smal och väldigt böjlig har jag för mig.

starhawk
2016-09-03 13:27
#16

Jag körde med vanlig "konventionell" maskeringstejp, det är ju fråga om en tämligen plan yta, inga problem därvidlag, sen ritade jag dit profilen med blyerts. 

Har sågat bort "ändbiten" men inser att jag måste ha ett bättre blad till bandsågen. Den stoppade tre gånger under sågningen. Bandet fungerar bra till trä, aluminium och hornbiten, men Skaft av epoxi fungerar den inget vidare på. Har beställt ett bimetallblad men det tar ju sin tid så nu blir det återigen en väntan på verktyg.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
2016-09-10 17:12
#17

Oj snyggt med vulkanfibrer!

starhawk
2016-10-04 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nu har äntligen sågbladet till bandsågen kommit! Det var lite pill att få bort det gamla bladet och sen blev det lite pill till för att få på det nya och rätta in det men nu har jag provsågat i den ändbit som jag fick av med det andra bladet, Det var skillnad det!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-10-09 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu har jag sågat ut sidoprojektionen det gick nästan som en het kniv genom smör med det nya sågbladet, en klar förbättring

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-10-09 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här ser man lite av hur det kommer att se ut med vulkanfibrerna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2016-10-24 10:37
#21

Har nu sågat på andra ledden också. 

Metoden med maskeringstejp har sina sidor blyerts fastnar inget vidare på den, ramlar av när man tar på den. Men om man skissar med blyerts och sen fyller i med en tuschpenna så blir det rätt bra. Nu är det dags för fasning av ytterkanterna bit för bit så då får man tejpa alla sidorna prövade lite med bandslipen och den tar bra så man får ta det försiktigt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: