Annons:
Etikettläderslöjd
Läst 8761 ggr
starhawk
8/11/16, 6:37 PM

Inkommet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag kom ett vadderat paket från Tjäder Läder med följande innehåll, tre stora punsar, och en "buckle"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
11/4/16, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Inkommet från SI MTools Två polerskivor den vänstra för finpolering och den högra för mer grovpolering samt en "vildsvinskniv" och en filékniv båda som synes fulltångeknivar filékniven är även försedd med en integrerad holk/beslag.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
11/4/16, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vildsvinskniven såg inte så imponerande ut på bild, men när man ser den i verkliga livet så är den en härlig sak

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
11/15/16, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kom in ett paket från Tjäder Läder,  sex stora punsar, eklöv och ekollon  en bit kork mest tänkt för annat. Det som ser ut som en kulspetspenna är en fettpenna för att skriva på läder med, tas lätt bort med ett suddgummi enligt uppgift. En tryckrulle för att trycka in schabloner i läder och Bruslettos Storbucken blad som synes ett Bowie-blad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
11/15/16, 1:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Igår snavade jag i snön och sträckte en muskel i högerarmen. Lite bättre idag så jag knallade iväg och hämtade den här, väger 15 kilo! 

Det är en press som enligt uppgift kan pressa motsvarande 1 ton avsedd för dom stora punsarna i inlägg #1 jag har bankat på dom som sjutton men det blir inget bra avtryck. Men med den här pressen skall det väl gå!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
11/21/17, 11:44 AM
#5

#4 Hur behandlade du lädret innan du "bankade som sjutton" och vilket läder använde du?

Jag tänker min man använder även sådana punslar men han måste inte banka som sjutton

l'm back

starhawk
11/21/17, 1:30 PM
#6

Det var vanligt "läderspill" som jag blötlade först.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
tlover
11/21/17, 2:14 PM
#7

 #6 För att det ska gå att punsla ska det vara vegetabilgarvat och helst inte "läderspill" för det kan vara gammalt och uttorkat eller ojämnt torkat. (med präglingsmaskin kan däremot annat läder funka också bara det inte är överfettat men resultatet blir ju inte riktigt bra)

Dessutom när man blöter det ska man inte bara blöta det med en svamp eller liknande utan helt doppa hela läderbiten i vatten och hålla det där tills det slutar bubbla. När det slutat bubbla lägger man det i en försluten plastpåse och har det i kylen över natten. Först efter det kan man arbeta med det (utan att du behöver ha ihjäl dig och ändå få dåligt resultat).

l'm back

starhawk
11/21/17, 6:56 PM
#8

Det var färskt läderspill mjukt och fint, givetvis vegetabilgarvat. I många instruktioner står att man skall blöta det med en svamp men jag har alltid lagt det i en skål och sett till att den ligger på botten och inte guppar på ytan. Det där med att lägga in det i kylen över natten har jag inte hört talas om förut. Jag har testat på både färgat och ofärgat läder, det svarta färgade lädret uppfattade jag som något hårt. Jag behöver ju knappast jobba ihjäl mig med den här pressen, en av recensenterna använde den just till att punsa läder och var mycket nöjd med den. Själv har jag dock inte använt min än eftersom snickeriet upptar det mesta av min tid

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
11/21/17, 11:26 PM
#9

#8 När man punslar ska lädret vara obearbetat och bearbetas först efteråt men då man har en präglingsmaskin som du har nu ska det spela mindre roll.

Att spara det över natten i kyl är något min man lärde sig efter ett tag, även han gjorde misstaget att bara använda svamp första gången. Han har till och med fortsatt att experimentera med hur länge man kan förvara det i kylen utan att det blir dåligt, vad hans resultat blev vet jag inte. Men att lära sig att känna igen hur fuktigt det ska vara tar tid

l'm back

starhawk
11/22/17, 7:51 AM
#10

Tror kylskåpet är lite överkurs, vad jag läst mig till så är det bra att låta lädret ligga i plastpåse ett tag innan man bearbetar och punsar det. Om man håller på och sy en läderbit och inte hinner färdigt så är rådet att stoppa ner det hela i en plastpåse och fortsätta nästa dag, men ingenstans nämns något kylskåp eller ens svalförvaring.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Niklas
11/27/17, 3:51 PM
#11

Varför heter det vildsvinskniv?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

starhawk
11/28/17, 7:30 AM
#12

Bra fråga! vet inte, men kanske SI-knives vet, det var därifrån jag köpte den, gillade namnet och designen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Niklas
11/28/17, 1:50 PM
#13

Det verkar vara den dubbeleggade designer som är gemensam för de få vildsvinsknivar jag hittar via Google.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
starhawk
4/29/18, 1:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lite mer grejor har kommit in först en klubba som tydligen är populär. Den går att hålla antingen i huvudet eller i handtaget, överraskande tung för sin dimension.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
4/29/18, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vinkelhakar har jag, men av plast, inte så lämpligt när man skall markera med en kniv. Den här är av aluminium vilket väl lär hålla bättre

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
4/29/18, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Väggarna här hemma är av lite dålig kvalitet, det händer att hålet blir lite för stort trots att man borrat med samma borr som hålet intill 😡. Men så fick jag korn på den här, lappar som man doppar i vatten och sveper om pluggen, är det fortfarande glapp tar man en till osv.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
4/29/18, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag var ute efter ett gäng s.k. Forstner-borrar men dom flesta började med en 15 mm och jag ville ha några mindre också den här börjar med 10 mm vilket var bättre

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
4/29/18, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Sen var det en bok med också. Den här innehåller ett par intressanta projekt t.ex. ett skärp uppbyggt av ett antal löv.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/3/19, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Länge har jag varit utan en, men nu har jag skaffat en råhudsklubba det är det vänstra delen, den till höger är en kopparklubba. I och med att klubbhuvudet är rätt tungt så blir det bra anslag med den här, jag har testat när jag nitade en lädersölja till livremmen och den tog bra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/3/19, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu har jag efter mycket om och men skaffat en GRR-Ripper.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
9/3/19, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Så nu har jag två stycken!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
9/3/19, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Sen har jag även skaffat en rejäl geringssåg, en massiv pjäs på 25 kg!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
8/8/20, 2:24 PM
#23

Geringssågen är invigd, min bandsåg la ju av, bandet bara gick av, det sa plopp och sen var det av. Men det var ju gammalt och väl använt så det var väl utsliten. Så i brist på bandsåg har jag nu använt geringssågen, har ju fördelen att ge helt raka snitt när man skall limma ihop delar.  Syns inte på bilden men sågen har en liten spånpåse, men den spred sågspånen överallt utom i påsen. Jag kikade i hålet för att se om det var något stopp, men det var rent. Hålet var bara ett hål rätt igenom så att spånen skulle ta den omvägen verkade ju inte särskilt troligt. Jag försökte koppla min spånsug till den men trots en rikhaltig flora av passbitar hittade jag ingen som passade, så jag får väl fixa till ett specialfäste.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Niklas
8/10/20, 11:40 AM
#24

#23: Har du sett om det finns någon omställare för spånutblåset? På bland annat vår sticksåg finns ett sån. I ena läget sprutar det någorlunda rätt och i andra åt alla möjliga andra håll.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

starhawk
8/10/20, 2:59 PM
#25

Jag kan inte hitta någon sådan. Jag har nu även kopplat spånsugen till det hela och det gjorde ingen som helst skillnad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Niklas
8/12/20, 10:33 AM
#26

Då är den nog felkonstruerad. Kolla på nätet om det finns någon som har en likadan och redan har löst problemet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2/8/21, 7:33 PM
#27

#1: Varför kallas det vildsvinskniv?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
starhawk
2/16/21, 1:40 PM
#28

#26: Jag tror knappast det! jag hittade en lirare på nätet som hade samma problem och han byggde en anordning nere på bordet för att suga i sig spånen, men den gick inte att använda vid vissa snitt så det löste ju knappast problemet. Jag har även sett andra användare som har rejält med spån på sågbordet så det är tydligen ett vanligt problem med denna sågtyp.

Men sågen är mycket bra för övrigt och den ersätter både en sågsläde och en stötbräda så jag får väl acceptera att den sprider spån omkring sig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: