Annons:
Etikettläderslöjd
Läst 6909 ggr
starhawk
2016-09-18 15:54

Magisk fläta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag ändå bara väntar på det nya bandsågsbladet kan man ju ägna sig åt lite läderslöjd, köpte för en tid sedan en bit läderspill för att ha och träna på . Jag tänkte testa och göra en "magisk fläta". Jag har tre "recept" på hur man gör det. Den första hittade jag i Michael Gärtners bok "Lone wolf Läderarbete" men den hade bara ett par bilder och var inte särskilt tydlig. Den andra hittade jag i Mikael Hansens utmärkta "Den stora knivboken" och slutligen en i Appendixet i Ron Edwards "How to make whips". Jag testade först med receptet i Hansens bok men det ledda bara till en soppa av tilltrasslade band. Jag lyckades "knyta upp" det till utgångsposition och gjorde ett nytt försök och var mera noggrann den här gången, men det ledde bara till samma soppa igen. Då försökte jag med receptet i Edwards bok och det lyckade i första försöket! 

Nu skar jag lite snett när jag skar ut remmen så en av de tre parterna blev lite väl smal men det var ju bara en test av hur man får till en magisk fläta, eller hemlig fläta som den heter på engelska. Här är resultatet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Sparklingponi
2018-07-16 15:04
#1

Vad snyggt det blev ändå! Har du gjort fler sen dess? 😂

starhawk
2018-07-16 15:28
#2

Jag har gjort en till, då såg jag  till att skära den rätt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Niklas
2021-02-10 22:05
#3

#0: Det tycks vara ett uppskattat ämne. Med tanke på hur många gånger tråden har lästs gissar jag att många letar efter själva receptet. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: