Annons:
Etikettövrigt
Läst 417 ggr
starhawk
2016-11-10 13:27

Ny bok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min "bibel" i knivtillverkningen är ju Mikael Hansens "Den stora knivboken" en mycket matnyttig bok, men på avdelningen fulltångeknivar är det snålt till delat, blott fyra av dom 189 sidorna handlar om tillverkningen av fulltångeknivar. I Slöjddetaljers DVD "Knivskolan del 2" behandlas fulltångekniven lite snabbt, jag tyckte jag behövde nåt mer uttömmande så fick jag korn på den här boken

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2016-11-10 13:52
#1

I recensionen nämndes att den även tog upp etsning av kniv, men på den punkten blev jag besviken endast åtta rader text och fem bilder behandlar detta och var inte särskilt informativ. 

Däremot var den väldigt innehållsrik i andra ämnen. Författaren går igenom en rad olika varianter på fulltångekniv och startar projekten med ett knivämne, inte ett färdigt Knivblad. Samtliga punkter på hur man designar bladet, sågar/filar ut formen, slipar upp såväl egg som ryggdetaljer och slutligen förbereder för eventuellt beslag/holk innan knivbladet skickas för härdning. Denna process tas upp i två alternativa varianter, om man har handverktyg eller om man har tillgång till maskiner.

Boken köptes mest för dom två fulltångeblad jag har i lagret men just denna ingående avhandlig av hur man förvandlar ett knivämne till ett blad är väldigt användbart för mitt Scramasax-projekt där jag skall tillverka bladet från ett knivämne som ligger och väntar på sin tur. Den är visserligen inte tänkt att bli något fulltångeblad men processen är snarlik. Denna bok inpirerade mig i fulltångekniven så det kan mycket väl bli nåt "fritt" projekt på den linjen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: