Annons:
Etikettsnickeri
Läst 724 ggr
starhawk
4/17/17, 2:38 PM

Nytt projekt: Byrå

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten byrå i verkstaden, men den är lite liten och inte så ändamålsenlig så jag behövde en större och mer ändamålsenlig pjäs. Medans jag funderade på detta så dök det upp en skiva på jobbet, ett bord skrotades och jag nöp bordskivan. Den var visserligen försedd med två spetsar i kortändarna men annars en rejäl stavlimmad skiva. Först tänkte jag såga av spetsarna men då skulle den inte bli mycket större än den nuvarande byrån. men så fick jag iden: såga av ena spetsen dela den i två triangar och limma dom på var sida om den kvarvarande spetsen. Detta blev dessutom ett utmärkt tillfälle att inviga cirkelsågen. Jag sågade av spetsen och delade den, det såg utmärkt ut när jag provpassade dom. Men skivan har en rundad ytterkant så den måste ju bort innan man kunde limma ihop det hela, så det blev en ny omgång med cirkelsågen, trianglarna var tillräckligt små att såga på bandsågen. Passningen var väl inte världens bästa men acceptabel men fogen skall ju sitta i kläm under torkningen och det hela var ju på diagonalen. Men så kom jag på idén att spänna fast den stora skivan på bordet med fogen rätt nära bordsändan sen drog jag på lim på  tringeln tryckte den mot den stora skivan och drog fast den med ett par tvingar medans jag fortfarande tryckte den emot. Under fogen hade jag placerat en tidning för att inte limma fast den hela i bordet. Resultatet blev över förväntan trianglarna sitter som sjutton men det blev ju lite springor som inte är så snyggt så jag köpte en tub plastiskt trä, dom finns i tre färger och furu passade bra, här är den i spacklat skick.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
4/25/17, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Efter en omgång med den nyinköpta slipmaskinen (se verkstad #36) blev det här resultatet, maskinen levererades med en rondell i grovleken 80 det var allt. Nu har jag varit på Slöjddetaljer och köpt ett paket med rondeller från ungefär 60 till 240 så då skall jag väl kunna slipa ner så att spacklet enbart är i springorna. Som en bonus kan jag konstatera att sliprondellerna passar på min bandslips planslip, dom är också av kardborre-varianten och av samma storlek

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/1/17, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har nu bytt till den grovaste sliprondellen och kopplat slangen till slipmaskinen. Det fungerade perfekt, slangen satt kvar under hela slipsessionen som tog ett tag men här är resultatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
5/5/17, 11:23 AM
#3

Vad gör du med den lilla biten som sticker ut.

starhawk
5/6/17, 1:36 PM
#4

#3: Jag vet inte riktigt, har nån liten idé om att fila till den till en sorts krok för att hänga en handduk på eller nåt 🤔 det är ju tänkt att Tormek-slipen skall stå på byrån och när man använder den kan det bli lite blött

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: