Annons:
Etikettsnickeri
Läst 3647 ggr
starhawk
2017-08-10 17:00

Fräslyft

Vid studerande av "elementa" runt fräsbord så kom jag fram till att jag behövde en fräslyft.  Det finns åtskilliga situationer då man behöver höja eller sänka fräsen. Ta t.ex. om jag behöver fräsa ett 16 mm djupt spår i en bräda med en 8 mm pinnfräs, då måste jag först fräsa ett 8 mm djupt spår för man kan inte fräsa djupare än fräsens diameter, då kan den gå av. Sen måste man höja fräsen 8 mm till 16 mm och fräsa en gång till.

Jag var ute på youtube och kollade runt lite, det fanns åtskilliga hembyggen av fräslyftar. Stora klumpiga anordningar. Sen fick jag i nåt annat sammanhang syn på en kommersiell fräslyft.  Den var en mycket mer professionell anordning som dessutom inte tog så mycket plats, men den var dyr! men lite får man ju offra så jag köpte en via min favoritkanal Amazon.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2017-08-10 17:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här har vi själva bordet sett underifrån, som synes rejäla doningar med kvalité.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-08-10 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är bordet uppifrån, lägg märke till hålen nere till höger där sätter man i ett handtag och vevar fräsen upp och ner, 2 mm per varv och nedanför vrider man åt för att låsa läget.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-08-10 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

När jag köpte den här anordningen trodde jag att man klämde fast fräsen mellan dom två bronsfärgade blocken. Men den här är avsedd speciellt för fräsar med "plunge" funktion så man skruvar helt enkelt fast bottenplattan på fräsen i en monteringsplatta som glider upp och ner på gejdrar. 

Här är monteringsplattan den är försedd med förborrade hål för hela 11 st olika fräsar och det följer med skruvar för allihopa också!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-08-10 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Men min fräs ingick inte i dom 11 😕 Jag övervägde om jag skulle borra nya hål men vågade inte borra mer hål  i den där sweizerosten. Men det fanns en "blank" monteringsplatta att köpa för denna situation, den var inte direkt billig den heller men vad hade man för val. Här har jag borrat fyra hål i den, det vid innerkanten är ett "ordinarie" hål från fräsens bottenplatta men det går ju knappast att försänka så det var dags för en plan B. Det fanns en rad skruvar som höll fast en plastplatta på bottenplattans "fot" så jag skruvade lös den och kollade, skruvarna hade ordentligt gängade hål i gjutgodset. Så jag tog bort skruven alldeles ovanför det knasiga hålet och satte i en längre skruv där, perfekt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-08-10 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sen var det bara att skruva dit dom där bronsklossarna som bara tjänstgjorde som distanser och sen skruva dit själva fräsen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-08-10 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Därefter var det dags att skruva fast plattan i själva lyftanordningen i bordet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2017-08-10 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sista operationen var att aktivera plunge-funktionen och trycka ner fräsen i bordet och låsa den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-09-09 14:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fortsättning: När nu själva lyften är ihopsatt gäller det ju att få den på plats i arbetsbordet. Jag har ju mitt kombinationsbord från Wolfcraft som är avsett för att ha antingen cirkelsåg, fräs, sticksåg eller "bordssåg" i en speciell monterings-platta. 

Sticksågen har jag  monterat i ett speciellt sågbord avsett för just sticksågar (också från Wolfcraft faktiskt) det sitter med tvingar och kan alltså flyttas till vilket bord man vill. Just nu sitter det på ena änden av kombibordet. 

Monteringsplattan är alltså avsett för att bl.a. montera en fräs i, men utan lyftanordning. För närvarande är cirkelsågen monterad i den och det ser ut så här.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-09-09 14:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Planen är alltså att låta cirkelsågen vara mera permanent monterad i plattan och plocka bort den när man skall fräsa. Då behöver man en platta som passar i hålet i bordet och som fräslyftens bord passar i. När man plockar bort plattan ser det ur så här.

Dom längsgående falsarna är lite mer än 4 millimeter nedfrästa från bordets nivå, dom tvärgående är däremot hela 11 mm nedfrästa från bordets nivå. Anledningen till detta är att monteringsplattan har ett antal längsgående spår på undersidan. Dessa spår passar skallarna till sexkantiga skruvar som man skruvar fast maskinerna med.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-09-09 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Således är det lite knepigt att göra en platta till fräsen, man skulle behöva ett fräsbord till det! 

Alternativet till att använda en platta blev då att använda tre plattor, först en 4 mm ner till de längsgående falserna, sedan en 7 mm ner till de tvärgående falsarna och slutligen en 10 mm för att fästa själva fräslyftbordet i. Fräslyftbordet är 10 mm tjockt så det är "bara" att såga upp en lagom stor öppning i de övre plattorna, något som är lätt gjort med en sticksåg. Plattorna limmas sedan ihop så att 10 mm plattan sitter fast i dom övre två som vilar på falsarna. Lappningen längst ner är endast övre plattan, dom båda övre plattorna var sågade efter samma mått på brädgården men ibland glider sågen en smula (Böckerna säger att man skall skaffa virke med ordentligt med justeringsmån, dom har rätt!) så här blev det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-09-09 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Efter diverse småjusteringar passade plattan på plats.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2018-03-06 07:57
#12

Eftersom fräsen sitter längre till höger på orginalplattan så behövde spåren för fräsanhållet förlängas, jag har förlängt det ena spåret men sen har vi haft "elementgubbar" här och det hela är något rörigt i verkstaden. Själv har jag varit sysselsatt med att bota förkylningar så bygget ligger på is för närvarande. Har aldrig haft så många förkylningar som den här vintern.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Stigfinnaren
2018-03-08 20:16
#13

Lite kul när jag läste din tråd och såg att vi har likadana fräsar. Jag passade på att köpa fräsanslaget från wolfcaft samtidigt med bordet för ett par år sedan. Jag har inte använt det så mycket ännu, men so far so good.

Vinterförkylningar är eländiga och långvariga.

Annons:
starhawk
2018-03-09 12:18
#14

Jo, jag har också Wolfcrafts fräsanhåll det står och väntar på sin tur jag har bara kikat lite på det än, och sedan lagt ner det i lådan igen!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: