Annons:
Etikettsnickeri
Läst 1012 ggr
starhawk
2017-10-15 13:04

Verkstad 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I veckan har det trillat in lite grejor, först har vi dom här expansionsbeslagen som dom kallas.  Alltså skenor som man skruvar fast i såväl låda som byrå så att lådan glider lätt och inte trillar ner när man drar ut den. Dom flesta beslagen av den här typen är emellertid  billiga saker med bara två delar så dom stannar med ungefär en decimeter kvar av lådan i byrån. Denna är däremot av tre delar och har s.k. "fullt utdrag" så hela lådan kommer ut innan det blir stopp.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2017-10-15 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I samband med att jag fick hem rikt och planhyveln så blev avdelningen påskjutare aktuell. I dom flesta fall följer det med en sån här "sticka" med ett hack i kanten för att skjuta på arbetsstycket på platser där man inte gärna har fingrarna, man vill ju ha kvar fingrarna! Emellertid kan den bara skjuta på och har ingen riktning så brädan kan utan vidare vrida sig åt endera hållet. Det är inte alltid man kan parera detta med andra handen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-10-15 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag hittade ett gäng påskjutare , en sats om fem stycken där åtminstone tre har en  svampgummibeläggning så att man kan hålla stadigt i arbetsstycket. Som synes ingår en "sticka" i satsen fast med ett ordentlig handtag den här gången!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-10-15 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Men så fick jag också syn på en lite mer avancerad påskjutare, den verkade bra om än rätt dyr. Men recensionerna var positiva så jag högg den. Den kom i delar med en tryckt manual och en DVD. Instruktioner för att sätta ihop den fanns i både manualen och DVD:n. DVD:n var för övrigt välfylld med användningsinstruktioner och man inser snabbt att denna har satts ihop och provats ut av folk som är i branschen, den är väldigt användbar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-10-15 13:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Generalidén är att man ställer in den så att t.ex. sågklingan passerar genom en av "tunnlarna under den, på den här bilden ser man dom tre "fötterna" i mitten. Foten i mitten är flyttbar och delarna på sidorna är flyttbara passningar så att den kan ställas in att glida utmed anhållet på cirkelsågen, fräsen eller bandsågen. behöver man större passningar är det bara att skruva fast lite spillvirke i passdelarna. Dom har som synes uttag för detta så man behöver inte borra hål för det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: