Annons:
Etikettövrigt
Läst 678 ggr
starhawk
11/4/17, 3:22 PM

Mina DVDer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord, men man borde också kunna säga att en video säger mer än tusen bilder.  Mitt intresse för knivtillverkning föddes av denna video.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
11/4/17, 3:33 PM
#1

Den första skivan går noggrant igenom hur man tillverkar kniven med Holk och Skaft och hur man tillverkar en knivslida. den följande skivan visar hur man sätter ihop en "förfinad jaktkniv" hur man löder på en metallholk på en fiskekniv och slutligen en fulltångekniv. Den andra skivan är lite mer kortfattat och förutsätter att man redan kan vissa moment som visats i ettan. 

Mycket intressant information som verkligen väckte mitt intresse. Har tidigare suttit och tittat på knivar i kataloger men dom saknade detaljer eller stämde inte ihop med hur jag ville att kniven skulle se ut. Nu kan jag bestämma detta själv!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
11/4/17, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Eftersom slidorna i knivskolan var i läder så började jag intressera mig för det också. Slöjdetaljer har denna video som genast införskaffades

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
11/4/17, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sen var det det här med skaftet, och dess bearbetning, det ledde rakt in i snickeriets förlovade land. I böcker om snickeri fanns det gott om bilder men man ser ju inte direkt hur man gör. Så jag köpte in ett par videos. Först blev det Paul Sellers, han har snickrat en del grejor till Vita Huset (på Obamas tid). Jag köpte inte allt på en gång, det var visst tvåan först.

Paul Sellers favoritverktyg är stämjärnet, han använder det i flera olika sammanhang.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
11/4/17, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nästa gubbe var Jim Kingshott, har har en trevlig australiensk dialekt. Den första DVDn om hyvlar är mycket ingående och behandlar hur hyveln fysiskt arbetar och varför den är utformad som den är. Sedan tar han upp hur man underhåller hyveln och hur dom olika modellerna är uppbyggda. Därefter tar han upp hur man hyvlar. Paul Seller går direkt på underhållet och hur man hyvlar. Jim tycks ha vissa problem med att hacka ur hålet till en tapp, kanske beroende på hans förkärlek till den japanska motsvarigheten till stämjärn, Paul har inga problem med detta eftersom han använder sina stämjärn.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
11/4/17, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag köpte vidare in alla DVD i Paul Sellers serie och hittills har dom kommit till serie 3 där en annan förmåga visar på diverse jiggar. Tveksam om jag kommer snickra ihop någon av dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
11/4/17, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Den sista gubben bland mina DVDer är David Charlesworth bara namnet alltså! Han pular lite lugnt med sina prylar. Den första om lådor var lite av en miss, den handlar om traditionella brittiska lådor som går trögare varefter man drar ut dom. Dom saknar glidskenor utan lådan vilar på ett ramverk i byrån, ser nästan ut som en bokhylla där det är en låda på varje plan. Den andra handlar om dolda sinkfogar ett ämne som intresserar mig. förutom att det går lite långsamt så visar den tydligt på hur det går till.

Davids favoritverktyg verkar vara hyveln.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
11/4/17, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Slutligen visar jag den här DVDn som följde med "påskjutaren" Gripper. Egentligen är det inte bara en påskjutare  utan ett mycket innovativt hjälpmedel. DVDn är fylld med videor om hur man använder den. Dyr men väl värd sitt pris. En markant skillnad från dom tidigare snickrarna eftersom cirkelsåg, bandsåg och fräs används i varje video.

Ute på Youtube finns det åtskilligt att hitta där snickrarna utan förbehåll använder sina maskiner, det är bara att söka på!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: