Annons:
Etikettövrigt
Läst 486 ggr
starhawk
11/5/17, 1:17 PM

Damm

Redan när man började med knivtillverkningen så kom det upp att man behövde någon form av dammutsugning "annars blir det damm överallt". Såg exempel på avancerade anläggningar som speciellt snickare hade installerat. 

Själv har jag emellertid inte haft några problem. Innan jag köpte min spånsug blev det bara lite dammigt just i samband med bearbetningen. Spånsug är förresten inte särskilt relevant benämning, på engelska heter den Dust extraktor dvs "dammutsugare"  och den är i princip en dammsugare med extra tjock slang. 

Som ni kan läsa i tråden Verkstad var denna slang emellertid problematisk. Dock kommer den nog till heders igen i samband med rikt och planhyveln som har ett större utlopp för damm än dom övriga maskinerna. 

Bosch dammsugarslang som jag köpte och kopplade till "spånsugen" fungerar emellertid fint. Jag upptäckte att man kunde koppla vilken ände som helst till anpassningshylsan på spånsugen, dom passade lika bra båda två. Den andra änden kopplar jag till dammutsugen på mina maskiner. 

Man skulle kunna tänka sig att eftersom det är mestadels Bosch maskiner så skulle ena änden passa bra till alla Bosch men så är inte fallet. En del passar inte alls, men då vänder man på slangen och prövar andra änden och vips passar det!

Visserligen blir det lite "spill-damm" runt maskinen men det är bara att koppla loss slangen och suga upp det med den. Det är ett rackarns bra sug i den jämfört med den vanliga dammsugaren så man får se upp så den inte suger upp nåt annat.

Funderar på om detta är en följd av man förut hade maskiner utan dammutlopp medans dagens maskiner nästan alltid har det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: