Annons:
Etikettsnickeri
Läst 1094 ggr
starhawk
2017-11-18 22:11

Skyddsutrustning

Många böcker som börjar "från början" påpekar behovet av skyddsutrustning av olika slag. En del börjar till och med med "gympadojor med stålhätta" ifall man skulle tappa något tungt på tårna.  jag hittade hos Clas Ohlsson ett litet  billigt skyddspaket bestående av skyddsglasögon, andningsmask och hörselskydd. Enligt en recensent var var och en av delarna lika mycket värd som hela paketet. Det lät ju ju bra! 

Skyddsglasögon behöver man om t.ex. cirkelsågen får tag i bakkanten på en träbit och slungar den rätt mot dig! 

Andningsmasken är främst avsedd för det beryktade slipdammet  men som tidigare inlägg säger så är det inte nåt direkt problem, men det kan ju hända att man får för sig att såga/slipa nåt av de giftiga träslag som förekommer och då kan den ju vara bra att ha.

Hörselskyddet är för att en del av maskinerna låter en hel del!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2017-11-18 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här har vi paketet.  Vi börjar med skyddsglasögonen längst till vänster, dom är rymliga och har mjuka kanter men tenderar att imma igen rätt fort vilket är irriterande.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-11-18 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så jag köpte ett par lite dyrare (bättre?) på nätet. Det stod i beskrivningen att dom rymde ett par glasögon, men det var lite snålt tilltaget, jag kunde inte sätta på mig glasögonen först och därefter skyddsglasögonen. Det gick att lirka in glasögonen i skyddsglasögonens "bur" före och sen sätta på sig det hela, men det var tämligen krångligt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-11-18 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så det blev till slut det här visiret som jag hittade hos Slöjddetaljer. Det funkar bra och skyddar till skillnad från skyddsglasögonen hela ansiktet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-11-18 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sen var det punkt två, andningsskyddet. Det var ett billigt engångsskydd (och var säkert inte värt lika mycket som hela paketet) . Gillar inte riktigt idén med engångsartiklar och ville ha nåt rejälare. Så det blev den här, den har utbytbara filter så man kan byta från dom nuvarande partikelfilterna till aerosolfilter om man målar nåt som luktar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-11-18 22:36
#5

Så har vi slutligen hörselskyddet, den dämpar effektivt ljudnivån och funkar bra, man blir bara lite svettig om örona men det blir man ju med andra hörselskydd och för den delen hörlurar också så det får man väl ta!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-11-18 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Slutligen har vi ett förkläde så man slipper få sågspån och damm över hela framsidan på dom vanliga kläderna. Jag köpte ursprungligen denna för Modellbygget, man sitter och pillar med en liten bit i pincetten och så plötsligt vrider den sig ur greppet och ramlar i golvet och genast ser det beryktade mattmonstret till att äta upp den! Det är ytterst sällan man hittar biten! jag klampade fast nederdelen av förklädet vid bordskanten så att det blev liksom en påse mellan mig och bordet som fångade upp dessa delar. Jag har inte använt den i snickeriet än, och förresten så har inte Paul Sellers nåt förkläde heller, men Jim Kingshott har!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Stigfinnaren
2018-01-31 11:28
#7

låter kanske lite knäppt men jag hittade billiga skyddsglasögon på netonnet för några år sedan. De funkar alldeles utmärkt att sätta på utanför de egna glasögonen.

https://www.netonnet.se/Search?query=Rawlink+59735+Protective+glasses

starhawk
2018-01-31 16:17
#8

Såna hade jag för länge, länge sedan. Dom fungerar men är lite väl luftiga jämfört med modernare versioner. Jag moderniserade dom till cykelglasögon men dom är försvunna nu.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Stigfinnaren
2018-01-31 18:00
#9

Visiret är nog bra. Flisor och slipdamm mm har ju en tendens att hitta in till ögonen förbi både skyddsglas och glasögon.  Jag skall nog ta mig en funderare.

starhawk
2018-02-01 07:27
#10

Jo jag är mycket nöjd med mitt, det immar inte igen så lätt som skyddsglasögon, faktum är att det inte immat alls när jag tänker närmare på saken.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: