Annons:
Etikettsnickeri
Läst 1841 ggr
starhawk
2017-12-22 17:19

Träverktyg

Jag ligger lite efter med verktygen som är mer avsedda för träbearbetning än knivtillverkning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2017-12-22 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi börjar med sågen, köpt med tanke på att såga laxstjärtar och tappar. Men efter ett tag funderade jag på handtaget, andra laxstjärtsågar hade ett annorlunda handtag. Men så dök den upp i något sammanhang, den kallas av någon anledning för "Gentlemannasåg".

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-12-22 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sen har vi lite av universalverktyget som går att använda till lite av varje, stämjärnet! Man behöver ett sortiment av olika storlekar, den största hade något klet på sig, när jag tvättat bort det var Bacho-märkningen borta? jag som trodde att det var etsat i stålet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-12-22 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

När jag studerat sinkfogen närmare insåg jag att halvdold och dold sinkfog faktiskt behövde ett verktyg till. När man hackar bort träet runt tapparna i halvdold och heldolda så går det inte att komma åt inne i hörnen. Dom flesta löser problemet med att gräva lite grann med det minsta stämjärnet, men särskilt bra blir det inte. Vad man behöver är ett snedslipat stämjärn, två förresten för det finns ju både hörn till vänster och höger. Mycket riktigt säljs dom också i par, (sen finns det dom som tror att det är för högerhänta och vänsterhänta men dom kan vi lämna därhän, dom har troligen aldrig gjort en sinkfog).

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-12-22 17:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den här grunkan kallas för Pluggborrjigg och används för att borra hålen till träpluggar när man fogar ihop delar med hjälp av träplugg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-12-22 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sen har vi maskinerna. Här har vi fräsen den är en s.k. plunge-fräs vilket innebär att man kan trycka ner själva fräsen mot arbetsstycket. Den kommer tillbringa sin mesta tid i fräsbordet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-12-22 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Min Cotech skruvdragare klappade ihop, men den hade gjort mig lite beroende av skruvdragare så jag köpte en ny, det blev en Bosch den levererades med två batterier så man inte blir stående där när batteriet tar slut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2017-12-22 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Slutligen har vi den elektriska sticksågen i sin hållare.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2017-12-22 18:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Höll på att glömma det sista verktyget. I brist på en riktig hyvelbänk (som inte får plats!) Får man hålla tillgodo med en sån här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: