Övrigt

Gillade du träslöjd i skolan?

2017-12-26 11:06 #0 av: [KatarinePierce]

Vet inte riktigt ifall detta är rätt sajt att skriva det på,men iaf.

Gillade du träslöjd i skolan? Själv tyckte jag inte att det var så roligt. Glad

Hjärta Ett hej kan göra så mycket Hjärta

Anmäl
2017-12-26 11:12 #1 av: Aleya

Ne jag tyckte ärligt att all slöjd var trist. Jag gillade teknik och teater.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-12-26 11:17 #2 av: Kirnzy

Jag älskade träslöjd i början men efter jag bytte skola hatade jag det pga läraren, han var riktig sliskig och obehaglig att vara runt.

Anmäl
2017-12-26 13:09 #3 av: [KatarinePierce]

#1 teknik tyckte jag inte om. Jag var ett teater och bildbarn 

#2 Min lärare var också sliskig och obehaglig

Anmäl
2017-12-26 19:41 #4 av: stickanw

Slöjd var ett ämne som jag såg fram till att det skulle börja men blev sedan avskräckt från  p.g.a. en lärare som inte försökte lära ut utan hjälpte de som redan var bra eller duktiga i slöjd medans de som inte lärt sig innan dess fick ingen eller nästan ingen hjälp. Däremot fick man höra att man var totalt värdelös i träslöjd och därför fick man inte fortsätta med metallslöjden senare.När jag började i sjuan så försökte jag välja bort slöjden men den var obligatorisk så man fick välja mellan trä, metall eller textil så jag valde textilslöjd och fick ett ganska bra betyg i ämnet och av läraren fick jag väldigt mycket beröm till flickornas stora besvikelse för de skulle ju vara bäst och jag fick bättre betyg än alla utom en tjej och en annan kille.

Anmäl
2017-12-26 19:46 #5 av: [KatarinePierce]

#4 väldigt synd att folk gör så

Anmäl
2017-12-26 20:00 #6 av: stickanw

Det slutade bra i varje fall men man skulle kanske satsat på sömnad men i stället blev det kock man utbildade sig till under sjuan till och med nian. Jag hade c.a. tjugo timmar skolkök i veckan de två sista åren och bara lite mindre under sjuan.

Anmäl
2017-12-28 18:52 #7 av: starhawk

Jag kan väl direkt inte säga att slöjd var ett favoritämne, men det var inte något jag tyckte illa om heller.  #4: Vi fick inte välja vilken slöjd vi ville syssla med utan det var bestämt att man hade vissa perioder med träslöjd, sen var det textilslöjd och sedan metallslöjd. Träslöjden var det en gammal erfaren lärare som behandlade oss lika. Textilslöjden var det en gammal dam, jag missade det mesta av den eftersom jag åkte på en långvarig influensa efter ett par gånger. I metallslöjden var det en yngre kille men han kunde sin sak och var väldigt pedagogisk.

Träslöjden har väl hängt i bakgrunden kan man säga, det köptes en sommarstuga i "Byggsats" och där fick man hålla på att spika och såga och jag täljde en smörkniv av egen design som blev rätt populär. Sen när vi flyttade till lägenhet blev den verksamheten lagd på is. Men det kliade väl i fingrarna så plastmodellbygge tog vid. Men även där fanns träet med jag byggde t.ex. en spray box till stor del av trä. Och nu när jag har en verkstad och verktyg så känns det härligt att ta tag trästyckena  och bearbeta dom.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-01-31 10:26 #8 av: Stigfinnaren

Jag tyckte all slöjd var rätt kul. Jag kommer ihåg att jag fick lära mig att laga yllesockar i syslöjden. Det har jag nytta av än idag. Jag missade svarvning i träslöjden, vilket jag i och för sig inte saknat.  Det är något speciellt att jobba med trä. Nu har jag rödbokplank att bygga med, kul.

Anmäl
2018-01-31 16:28 #9 av: starhawk

Jag missade yllesockorna i textilslöjden men jag har lärt mig det senare och har nu en rejäl samling stoppnålar, stoppgarn och en "svamp". 

Jag gjorde aldrig något projekt i träslöjden som krävde svarvning. Men senare har jag gjort en del verkstadspraktik och liknande som innefattade svarvning, men det var metallsvarvning.

Jo du har helt rätt det är nåt speciellt med att jobba med trä!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.