Annons:
Etikettövrigt
Läst 3954 ggr
[KatarinePierce]
2017-12-26 11:06

Gillade du träslöjd i skolan?

Vet inte riktigt ifall detta är rätt sajt att skriva det på,men iaf.

Gillade du träslöjd i skolan? Själv tyckte jag inte att det var så roligt. 🙂

Annons:
Aleya
2017-12-26 11:12
#1

Ne jag tyckte ärligt att all slöjd var trist. Jag gillade teknik och teater.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kirnzy
2017-12-26 11:17
#2

Jag älskade träslöjd i början men efter jag bytte skola hatade jag det pga läraren, han var riktig sliskig och obehaglig att vara runt.

[KatarinePierce]
2017-12-26 13:09
#3

#1 teknik tyckte jag inte om. Jag var ett teater och bildbarn 

#2 Min lärare var också sliskig och obehaglig

stickanw
2017-12-26 19:41
#4

Slöjd var ett ämne som jag såg fram till att det skulle börja men blev sedan avskräckt från  p.g.a. en lärare som inte försökte lära ut utan hjälpte de som redan var bra eller duktiga i slöjd medans de som inte lärt sig innan dess fick ingen eller nästan ingen hjälp. Däremot fick man höra att man var totalt värdelös i träslöjd och därför fick man inte fortsätta med metallslöjden senare.När jag började i sjuan så försökte jag välja bort slöjden men den var obligatorisk så man fick välja mellan trä, metall eller textil så jag valde textilslöjd och fick ett ganska bra betyg i ämnet och av läraren fick jag väldigt mycket beröm till flickornas stora besvikelse för de skulle ju vara bäst och jag fick bättre betyg än alla utom en tjej och en annan kille.

[KatarinePierce]
2017-12-26 19:46
#5

#4 väldigt synd att folk gör så

stickanw
2017-12-26 20:00
#6

Det slutade bra i varje fall men man skulle kanske satsat på sömnad men i stället blev det kock man utbildade sig till under sjuan till och med nian. Jag hade c.a. tjugo timmar skolkök i veckan de två sista åren och bara lite mindre under sjuan.

Annons:
starhawk
2017-12-28 18:52
#7

Jag kan väl direkt inte säga att slöjd var ett favoritämne, men det var inte något jag tyckte illa om heller.  #4: Vi fick inte välja vilken slöjd vi ville syssla med utan det var bestämt att man hade vissa perioder med träslöjd, sen var det textilslöjd och sedan metallslöjd. Träslöjden var det en gammal erfaren lärare som behandlade oss lika. Textilslöjden var det en gammal dam, jag missade det mesta av den eftersom jag åkte på en långvarig influensa efter ett par gånger. I metallslöjden var det en yngre kille men han kunde sin sak och var väldigt pedagogisk.

Träslöjden har väl hängt i bakgrunden kan man säga, det köptes en sommarstuga i "Byggsats" och där fick man hålla på att spika och såga och jag täljde en smörkniv av egen design som blev rätt populär. Sen när vi flyttade till lägenhet blev den verksamheten lagd på is. Men det kliade väl i fingrarna så plastmodellbygge tog vid. Men även där fanns träet med jag byggde t.ex. en spray box till stor del av trä. Och nu när jag har en verkstad och verktyg så känns det härligt att ta tag trästyckena  och bearbeta dom.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Stigfinnaren
2018-01-31 10:26
#8

Jag tyckte all slöjd var rätt kul. Jag kommer ihåg att jag fick lära mig att laga yllesockar i syslöjden. Det har jag nytta av än idag. Jag missade svarvning i träslöjden, vilket jag i och för sig inte saknat.  Det är något speciellt att jobba med trä. Nu har jag rödbokplank att bygga med, kul.

starhawk
2018-01-31 16:28
#9

Jag missade yllesockorna i textilslöjden men jag har lärt mig det senare och har nu en rejäl samling stoppnålar, stoppgarn och en "svamp". 

Jag gjorde aldrig något projekt i träslöjden som krävde svarvning. Men senare har jag gjort en del verkstadspraktik och liknande som innefattade svarvning, men det var metallsvarvning.

Jo du har helt rätt det är nåt speciellt med att jobba med trä!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Stigfinnaren
2018-01-31 18:08
#10

Jo det är speciellt med träarbete. För länge sedan köpte jag material för att göra en egen kniv. Jag kom så långt att jag gjort ritningen.  En vacker dag skall jag nog ta upp det igen. Rödboksplanken är helt otroliga att jobba med. Jag håller på att "kopiera" ett bord och byta ut de fanerade spånskivorna mot rödbok. Det var kul att kexa och limma ihop plank till en bordsskiva. Jag var lite osäker om det skulle bli bra.

Dolomit60
2019-09-24 07:31
#11

Har alltid gillat att bygga, skapa, konstruera, och tillverka saker - kanske intresset varit större än förmågan ibland. Min slöjdlärare var inte "sliskig", och heller inte nedlåtande på något sätt. Men han hjälpte de redan kunniga, och ignorerade oss andra. Därtill fick vi mest ägna oss åt ett mycket begränsat antal i förväg definierade projekt.  Urvalet framstod för mig som tråkigt och oinspirerande. Annars var slöjden ett välkommet avbrott i den annars så teoretiskt inriktade skolan - precis som musik och teckning. Teckningen var samma sak lite - de som kunde fick hjälp.  Om det var så i musiken vet jag inte. I musiken var jag själv definitivt en av de som kunde.

Dioramabyggare
2020-10-21 00:37
#12

Jag hade också en träslöjdlärare som uppmuntrade de redan duktiga, och nästan "tryckte ner" de som inte var det, och han tillämpade nästan en "militär" disciplin på lektionerna.

Emo
2020-10-21 05:23
#13

När jag var barn, så fick vi inte välja. Flickor skulle ha syslöjd och pojkar träslöjd.

Alla fick lära sig att stoppa strumpor, men det var innan vi fick slöjd på schemat.

Nu gör jag som jag vill. Det syns ju i mina trådar på Pyssel.

Visst ja. Det var ju bra att jag kom in på denna sajt.
Kanske får jag göra en tråd om mina svarvade föremål.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Banjoman
2020-10-21 07:33
#14

Jag får i ärlighetens namn tillstå att jag inte egentligen vet hur min slöjdlärare var gentemot de mindre duktiga i klassen, men för egen del har jag bara goda minnen. Vore jag tvungen att uttrycka en uppfattning skulle jag dock säga att han var lika bra mot vem det än var i klassen.

Oavsett allt sådant så hörde slöjdämnena till de jag tyckte allra mest om i skolan, såväl trä- som sy- som metallslöjd. Inte för att jag ogillade de teorestiska ämnena – tvärtom; en vecka in på varje nytt läsår hade jag vanligtvis redan läst igenom alla nya läroböcker (nå, inte matteboken, förstås) från pärm till pärm 🤓 – men slöjd var ändå det bästa, tyckte jag.

Jag gick i grundskolan på 70-talet, och om jag minns rätt började vi med slöjd i tredje klass, varannan termin syslöjd och varannan termin träslöjd. När vi sedan kom upp i högstadiet fick vi välja vilken av dem vi ville fortsätta med, och då valde jag (tänka sig!) träslöjd. Dessutom hade vi i högstadiet två timmar i veckan med så kallat Fritt valt arbete (FVA), och givet att trä- och metallslöjd var ett av alternativen för FVA … 😇

Med andra ord bara positiva minnen! 😊

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 2020-10-21 07:33 av Banjoman
starhawk
2020-10-30 20:25
#15

På min tid fick man inte välja och vi hade syslöjd ett tag i fjärde - sjätte klass tror jag. Sen var det bara träslöjd och metallslöjd för hela slanten.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2020-11-09 08:59
#16

På min tid (60-tal) var det syslöjd för flickor och träslöjd för pojkar. På högstadiet fick man plötsligt välja det blev musik första året, trä- och metallslöjd nästa och syslöjd sista.
Ensam tjej bland killar var inte så kul även om det var en snäll klass. Trä- och metall har jag bara glada minnen av, tror min lärare tyckte det var lite kul med en tjej som var intresserad. Tyvärr finns inget kvar av det jag gjorde då, (kommer mest ihåg ett kopparfat med emalj och ett hamrat koppararmband) men jag har på gamla dar tagit upp silversmide.
Syslöjden gick inte så bra, det var hur trista och meningslösa grejer som helst som att sy manschetter. Fröken var nog lite sur att jag "valt bort" henne två år.

Men hemma sydde jag kläder till mig själv från 15 år och det har fortsatt genom alla år, plus en massa andra textila tekniker. Det skulle "syfröken" sett!

  • Redigerat 2020-11-09 08:59 av Sindri
Upp till toppen
Annons: