Snickeri

Felaktigt sågplacering

2018-02-07 08:38 #0 av: starhawk

Tittade på lite you-tube filmer igår om nybörjar-misstag. Fann att den gamla rådet om vilken höjd man har på cirkelsågen fortfarande råder. Rådet är att man inte skall ha sågen högre än att den precis har toppen på tänderna ovanför arbetsstycket. Läste en bok tidigare som tvärtom hävdade att man skall ha sågen så högt som möjligt. Och till skillnad från "lågmonterarna" så fanns det skäl angivna. Tror aldrig jag hört några skäl angivna för att man skulle använda den lägre placeringen. 

När man har klingan i den lägre positionen så kommer dom främre tänderna att trycka arbetsstycket neråt och rakt mot dig. Om dom bakre får tag i arbetsstycket kommer dom skicka det rakt emot dig! Det är väl därför rådet att inte stå alldeles framför sågen också delas ut.

Om man har klingan i det övre läget så kommer dom främre tänderna gå i det närmaste vertikalt och kommer därmed att trycka arbetsstycket rakt ner i bordet, precis som man vill! Om dom bakre tänderna får grepp kommer dom att skicka arbetsstycket rakt upp, alltså inte rakt mot dig.

Andra detaljer är att eftersom den lägre positionen innebär att tänderna skär diagonalt i träet går dom längre bit i träet och värms upp vilket i det långa loppet inte är bra för tandhälsan och minskar livslängden på klingan. 

Ytterligare en punkt framfördes nämligen: Släpp aldrig arbetsstycket. Det naturliga är väl att släppa det men som dom skriver vidare: Så länge du håller i arbetsstycket har du i alla fall en viss kontroll, släpper du det har du ingen aning om vart det tar vägen! 

Denna bok är skriven av gamla erfarna snickare så dom vet nog vad dom talar om.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-02-08 12:42 #1 av: stickanw

Mycket man inte vet som är bra att veta. Men det här du skriver om märkte jag när jag använde vårt lilla sågbord som nu försvunnit.

Anmäl
2018-02-09 20:05 #2 av: Stigfinnaren

Det finns många bra videor på you-tube om träarbete. Jag kollade på en för ett tag sedan om att såga ut en cirkel. Den var smart tycker jag.

https://www.youtube.com/watch?v=6TCFzoRVo1k

Anmäl
2018-02-10 12:22 #3 av: starhawk

Jo! det finns mycket matnyttigt där. Till skillnad från dom DVDer jag har så använder dom maskiner också.

Anmäl
2018-03-14 10:46 #4 av: starhawk

#3: Nu hade jag lite bråttom, i en del DVDer använder dom ju faktiskt maskiner, närmare bestämmt fyra stycken DVD.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.