Annons:
Etikettsnickeri
Läst 2420 ggr
starhawk
2018-02-07 08:38

Felaktigt sågplacering

Tittade på lite you-tube filmer igår om nybörjar-misstag. Fann att den gamla rådet om vilken höjd man har på cirkelsågen fortfarande råder. Rådet är att man inte skall ha sågen högre än att den precis har toppen på tänderna ovanför arbetsstycket. Läste en bok tidigare som tvärtom hävdade att man skall ha sågen så högt som möjligt. Och till skillnad från "lågmonterarna" så fanns det skäl angivna. Tror aldrig jag hört några skäl angivna för att man skulle använda den lägre placeringen. 

När man har klingan i den lägre positionen så kommer dom främre tänderna att trycka arbetsstycket neråt och rakt mot dig. Om dom bakre får tag i arbetsstycket kommer dom skicka det rakt emot dig! Det är väl därför rådet att inte stå alldeles framför sågen också delas ut.

Om man har klingan i det övre läget så kommer dom främre tänderna gå i det närmaste vertikalt och kommer därmed att trycka arbetsstycket rakt ner i bordet, precis som man vill! Om dom bakre tänderna får grepp kommer dom att skicka arbetsstycket rakt upp, alltså inte rakt mot dig.

Andra detaljer är att eftersom den lägre positionen innebär att tänderna skär diagonalt i träet går dom längre bit i träet och värms upp vilket i det långa loppet inte är bra för tandhälsan och minskar livslängden på klingan. 

Ytterligare en punkt framfördes nämligen: Släpp aldrig arbetsstycket. Det naturliga är väl att släppa det men som dom skriver vidare: Så länge du håller i arbetsstycket har du i alla fall en viss kontroll, släpper du det har du ingen aning om vart det tar vägen! 

Denna bok är skriven av gamla erfarna snickare så dom vet nog vad dom talar om.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
stickanw
2018-02-08 12:42
#1

Mycket man inte vet som är bra att veta. Men det här du skriver om märkte jag när jag använde vårt lilla sågbord som nu försvunnit.

Stigfinnaren
2018-02-09 20:05
#2

Det finns många bra videor på you-tube om träarbete. Jag kollade på en för ett tag sedan om att såga ut en cirkel. Den var smart tycker jag.

https://www.youtube.com/watch?v=6TCFzoRVo1k

starhawk
2018-02-10 12:22
#3

Jo! det finns mycket matnyttigt där. Till skillnad från dom DVDer jag har så använder dom maskiner också.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2018-03-14 10:46
#4

#3: Nu hade jag lite bråttom, i en del DVDer använder dom ju faktiskt maskiner, närmare bestämmt fyra stycken DVD.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dolomit60
2019-09-24 08:52
#5

Om sågen kastar tillbaka träbitar, så kastas väl bitarna i en riktning som är parallellt med sågklingan ?
Om man kapar står man ju som regel  vid det rörliga skjutbordet en halv armslängd till vänster om klingan. Sågar man stora stycken föreligger inte problemet. Om man sågar mindre bitar eliminerad problemet i hög grad om man avmonterar det stöd längst till höger, som man använder när man sågar på längden.  Det händer annars att träbitar ligger kvar och börjar studsa som flipperkulor mellan stödet och klingan fram och tillbaka.  Jag tror framför allt det är i sådana fall det slår tillbaka. Detsamma kan givetvis hända om man klyver kortare stycken. Då hamnar visserligen den avsågade biten till höger. Men stycket man sågar i kam slå tillbaka. I sådana fall använder man emellertid en brädbit, eller för ändamålet avsedd skyddsanordning för att skjuta på med. Det minskar risken en aning även om man står i skottgluggen. Klyver man längre stycken eliminerad risken för värja centimeter som hamnar framför klingan. Om stycket framför klingan är längre än det som ligger bredvid klingan orkar inte sågen dra tillbaks träet, och är det långt nog faller det till marken.
Jag har dock upplevt (en gång i min ungdom) att jag försökt klyva en stor bjälke, och "körde snett" varvid jag erfor "en viss" rekyl….. Det var ganska obehagligt, och "mäster" kom springande i panik och rättare mig, varvid han förklarade att det hade kunnat "gå mycket värre" ! Så jag skall inte förringa förekomsten av olyckor i arbetet. Är olyckan framme är man dessutom ofta mer utsatt i hemmet, än på arbetsplatsen. Men poängen; arbetar man rätt minimerar man olycksrisken. Trä på en bordsrundsåg kan slå tillbaka. Jag tror det är sällsynt att träet träffar någon. Det är endast när man sågar på längden som man står i skottgluggen.

Jag kan inte själv se logiken i att en högre ställd klinga skulle öka risken för rekyl. (Därmed inte sagt att jag utesluter det.)

Det huvudsakliga skäl som vanligen ges till att sätta klingan så lågt som möjligt, är att man får ett finare snitt så. För högt inställda klingor tenderar att fläka upp materialet i snittets kanter. Det är även min erfarenhet. Men ta gärna en bit furu, och såga av några bitar med låg inställning, och några med hög inställning och jämför ! Kom ihåg att såga lika snabbt/långsamt också -  träet kan fläcka när man sågar snabbt också - och samma trä givetvis !

starhawk
2019-09-24 09:49
#6

Jag har sett några exempel på kast men dom styckena kastades inte parallellt med sågklingan, klingan tar liksom tag i stycket och styr det åt vänster. Står man mitt för klingan så kastas i regel stycket över vänster axel. Efteråt kan man se ett bågformat "ärr" från sågen på stycket baksida.

Dom där påskjutarna som följer med är ju ganska värdelösa, men numera har ju Grr-Ripper funnits på marknaden ett bra tag och den löser problemet. Jag slarvade lite med såginställningen när jag använde den första för första gången vilket resulterade i ett litet spår på undersidan, så i fortsättningen kommer jag att ha sågen ganska lågt ner.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Dolomit60
2019-09-24 15:37
#7

OK. De påskjutare jag sett har känts pålitliga för mig. Varifrån de kommer har jag aldrig funderat över. I de fall de saknats har jag försökt kopiera dem. Det är egentligen bara en brädbit som är V-formad längst fram.  De som funnits på snickeriet där jag jobbat har haft metallhandtag. Mina egna har varit i trä hela vägen. Det blir lite klumpigare, och inte lika hållbart förståss…..

Det skall tilläggas att jag sällan sett kast IRL. De gånger jag sett det har de gått rakt ut , men det har varit småbitar, utan någon egentlig kraft.  (vilket förvisso inte heller skall ignoreras….) Det skall tilläggas att de ställen jag arbetat på vanligen varit stora välutrustade verkstäder med professionella utrustningar som man bara kan drömma om, när man sén kommer hem,och får nöja sig med en handhållen rundsåg, som kan monteras vid ett sågbord om man får råd en dag. Så jag antar att även deras påskjutare varit dugliga… (?) Men jag har alltså aldrig upplevt påskjutare av sämre kvalitet än mina egna så att säga. 😅

starhawk
2019-09-25 07:53
#8

Jo det är den vanliga utformningen för påskjutare, det följde med en var till bandsågen, sågbordet och kutter/planhyveln. Problemet med dessa påskjutare är att dom bara puttar på i bakkanten, Grr-Ripper håller dessutom stycket stadigt mot anhållet och ner mot bordet under hela sågningen, den håller även i det avsågade stycket så att det inte får några idéer och viftar iväg helt plötsligt. 

Grr-Ripper kan väl snarast kallas för en påskjutar kub, den är väldigt anpassningsbar beroende på hur man behöver lägga snittet och fungerar på såväl sågbord som bandsåg och fräs. Tyvärr är den dyr också, men den är värd det, jag köpte nyligen en till för att kunna använda den till långa stycken då man behöver vandra bakåt över stycket under sågningens gång. Den är ett typiskt exempel på att man får vad man betalar för.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

svenake
2024-01-08 18:12
#9

Vill gärna veta vilken bok detta är hämtad ifrån. Har själv varit vittne vid två tillfälle när man fått kast (fast ingen blivit skadad).

Upp till toppen
Annons: