Annons:
Etikettsnickeri
Läst 4832 ggr
starhawk
2018-03-16 16:05

Sinkfogars vinklar

När man börjar med att studera olika fogar stöter man snart på sinkfogen och dess varianter,  kallas även laxstjärt. Engelsmännen kallar den för dovetail vilket ibland leder till översättningen duvstjärt men det är mindre vanligt.

Jag läste mig till att vinklingen på stjärten och den s.k. tappen skall vara olika beroende på vilket trä det är frågan om. För hårdträ, i princip allt lövträ, skall det vara 1:8. För mjukt trä, i princip allt barrträ, skall det vara 1:6. Sen kan man ju fråga sig om det är hårt trä i ena biten och mjukt i den andra vad skall det då vara?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2018-03-16 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så jag beställde först en mall för 1:6 fogar, men när den kom fram var den märkt med en 8 i skaftet (trodde jag). som synes är det helt enkelt en vinkelhake med lite mindre vinkel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2018-03-16 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag trodde att jag beställt fel och beställde en ny mall, den var av en annan modell. Vad det var för vinkel kunde man inte missa eftersom det var inetsat på den.

Den visas oftast i den här vinkeln så man undrar "det där kan väl inte vara 1:6?"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2018-03-16 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Men vrider man på den så ser man den bakre delen, det är där vinkeln finns.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2018-03-16 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Efter närmare undersökning av den första mallen såg jag att det som såg ut som en 8 i själva verket var en 6, eller 9? Det beror på från vilket håll man ser den. Jag passade upp den mot den andra vinkelmallen och den passade perfekt! Alltså har jag två 1:6 vinkelmallar!

Sen gick det ett tag och jag kikade på diverse filmer på youtube och DVD och fann att det där med 1:8 och 1:6 var inte direkt hugget i sten. Många snickare använder samma vinkel oavsett material, oftast 1:7. Jag kom till slutsatsen att det var lika bra att skaffa sig dom tre vinklarna dvs 1:6, 1:7 och 1:8, och sen använda den som passade mig bäst. Den första hade jag ju redan, i dubbel upplaga till och med. Men så fick jag korn på mallar som hade hela fyra vinklar. Man kan väl säga att jag återupptäckte dom för jag hade hittat dom redan när jag sökte efter en 1:6 men det stod i rött att dom inte exporterade till Sverige 😡 (Amazon england). Men så kom jag på att det finns ju ett amerikanskt Amazon också, och här gällde det inte PAL eller NTSC och regioner som spökade till det hela. När jag sökte av den amerikanska sajten så fanns det flera stycken med fyra vinklar. Jag beställde den som hade en skala i stål istället för koppar, det håller bättre.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2018-03-16 16:41
#5

Den extra vinkeln är 1:5 vad man nu skall använda den till? kanske balsa? nä balsa är ju faktiskt ett hårdträ tvärtemot vad man skulle tro 🤔

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Stigfinnaren
2018-03-16 20:53
#6

Otroligt många mallar/verktyg det finns. Jag har funderat ganska länge på att bygga något som behöver fogas i hop med laxstjärt. Ännu har det inte blivit av,  men någon gång blir det nog av. Det kliar i fingrarna. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: