Snickeri

Projekt MJ-bord

2018-06-09 16:29 #0 av: starhawk

Har återigen börjat intressera mig för en modelljärnväg. Första punkt på programmet är då ett bord. Efter att ha bestämt mig för dom allmänna dimensionerna Så köptes diverse material hem. Efter råd på internet bestämde jag mig för att kapa första bordet på mitten blir betydligt lättare att manövrera då. Här har vi "hjärtbordet" det enda bordet med fyra ben jag har skruvat dit kryss-stag på tre sidor vilket hade en enorm betydelse för stabiliteten. Bordet är 1250 mm högt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-06-09 16:35 #1 av: starhawk

Varför så högt kanske någon undrar, tja från början så var det för att det var där det fanns fritt utrymme. Sen var jag inne på någon sida som hävdade att bordet skulle vara högt, dom ansåg att den ideala höjden var 1285 mm så jag hamnade ganska nära. Jag tänker dock inte höja det, än är väl bäst att lägga till.

Anmäl
2018-06-09 16:38 #2 av: starhawk

Sen var det då dags att lägga till den vänstra halvan här har vi ramverket för den. Den har bara ett ben, det beror på att den högra delen är fastskruvad vid hjärtbordet med tre rejäla maskinskruvar, varav två synes på bilden.

Anmäl
2018-06-09 16:41 #3 av: starhawk

Förklaringen till formen på bordet synes här. Man måste kunna komma ut på balkongen ibland.

Anmäl
2018-06-09 16:45 #4 av: starhawk

Lyckligtvis är vi inte några balkongmänniskor, det är nästan bara när vi skall byta batterier på väderstationen som vi går ut. Så den brygga som utgör resten av det bordet kommer nästan alltid att vara uppfälld här har vi bordsskivan, utan brygga,  på plats.

Anmäl
2018-06-09 16:53 #5 av: starhawk

Bordet är bara limmat på två ställen, en distanskloss på ett ben för att ett kryss-stag skall sitta rätt och ett "förband" längst upp på ett kryss-stag som sprack när jag skruvade fast det. Resten är skruvat av den enkla anledningen att om man behöver demontera bordet av någon anledning så är det bara att skruva isär det!

Anmäl
2018-06-14 08:38 #6 av: starhawk

Nu skall gångjärnslisterna på plats, d.v.s. lister som man skruvar fast gångjärnen i. Bordet skall ha två uppfällbara bryggor så totalt krävs fyra lister. För att inte få krockar mellan skruvarna för listerna och gångjärnen väljer jag att limma listerna. Här har vi listen för den stora bryggan.

Anmäl
2018-06-14 08:41 #7 av: starhawk

Och här listen för lilla bryggan.

Anmäl
2018-06-14 08:43 #8 av: starhawk

Sen var det dags att sätta ihop stora bryggan, vi var ju tvungna att kapa den i två delar för att få in den i bilen när vi var vid brädgårn.

Anmäl
2018-06-14 08:45 #9 av: starhawk

Och sen var det dags att limma på en motsvarande list på stora bryggan.

Anmäl
2018-06-14 08:54 #10 av: starhawk

I samband med det fick jag tillfälle att inviga mina stämjärn eftersom det behövdes en "Dadojoint" (kommer inte ihåg vad det heter på svenska) för förstärkningen. Det visade sig att mina Bacho-järn var tämligen värdelösa eftersom dom levererades oslipade, ganska vanligt tydligen har jag läst tillverkarna är rädda att eggen skall knäckas i leveransen. Mina snedslipade stämjärn levererades emellertid slipade så jag använde en av dom, inte idealiskt men det funkade.

Anmäl
2018-06-14 08:56 #11 av: starhawk

Sen var det listen på lilla bryggan.

Anmäl
2018-06-15 12:04 #12 av: stickanw

Kul att det det blir folk av dig med, nu får du svårare att påstå att jag är urspårad.

Men det är roligt att se bygget växa, fler bilder gärna.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.