Annons:
Etikettsnickeri
Läst 4045 ggr
starhawk
6/9/18, 4:29 PM

Projekt MJ-bord

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har återigen börjat intressera mig för en modelljärnväg. Första punkt på programmet är då ett bord. Efter att ha bestämt mig för dom allmänna dimensionerna Så köptes diverse material hem. Efter råd på internet bestämde jag mig för att kapa första bordet på mitten blir betydligt lättare att manövrera då. Här har vi "hjärtbordet" det enda bordet med fyra ben jag har skruvat dit kryss-stag på tre sidor vilket hade en enorm betydelse för stabiliteten. Bordet är 1250 mm högt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
6/9/18, 4:35 PM
#1

Varför så högt kanske någon undrar, tja från början så var det för att det var där det fanns fritt utrymme. Sen var jag inne på någon sida som hävdade att bordet skulle vara högt, dom ansåg att den ideala höjden var 1285 mm så jag hamnade ganska nära. Jag tänker dock inte höja det, än är väl bäst att lägga till.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/9/18, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sen var det då dags att lägga till den vänstra halvan här har vi ramverket för den. Den har bara ett ben, det beror på att den högra delen är fastskruvad vid hjärtbordet med tre rejäla maskinskruvar, varav två synes på bilden.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/9/18, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Förklaringen till formen på bordet synes här. Man måste kunna komma ut på balkongen ibland.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/9/18, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lyckligtvis är vi inte några balkongmänniskor, det är nästan bara när vi skall byta batterier på väderstationen som vi går ut. Så den brygga som utgör resten av det bordet kommer nästan alltid att vara uppfälld här har vi bordsskivan, utan brygga,  på plats.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/9/18, 4:53 PM
#5

Bordet är bara limmat på två ställen, en distanskloss på ett ben för att ett kryss-stag skall sitta rätt och ett "förband" längst upp på ett kryss-stag som sprack när jag skruvade fast det. Resten är skruvat av den enkla anledningen att om man behöver demontera bordet av någon anledning så är det bara att skruva isär det!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/14/18, 8:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu skall gångjärnslisterna på plats, d.v.s. lister som man skruvar fast gångjärnen i. Bordet skall ha två uppfällbara bryggor så totalt krävs fyra lister. För att inte få krockar mellan skruvarna för listerna och gångjärnen väljer jag att limma listerna. Här har vi listen för den stora bryggan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
6/14/18, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och här listen för lilla bryggan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/14/18, 8:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sen var det dags att sätta ihop stora bryggan, vi var ju tvungna att kapa den i två delar för att få in den i bilen när vi var vid brädgårn.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/14/18, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och sen var det dags att limma på en motsvarande list på stora bryggan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/14/18, 8:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

I samband med det fick jag tillfälle att inviga mina stämjärn eftersom det behövdes en "Dadojoint" (kommer inte ihåg vad det heter på svenska) för förstärkningen. Det visade sig att mina Bacho-järn var tämligen värdelösa eftersom dom levererades oslipade, ganska vanligt tydligen har jag läst tillverkarna är rädda att eggen skall knäckas i leveransen. Mina snedslipade stämjärn levererades emellertid slipade så jag använde en av dom, inte idealiskt men det funkade.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/14/18, 8:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Sen var det listen på lilla bryggan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
6/15/18, 12:04 PM
#12

Kul att det det blir folk av dig med, nu får du svårare att påstå att jag är urspårad.

Men det är roligt att se bygget växa, fler bilder gärna.

starhawk
6/16/18, 8:08 AM
#13

#12: Att du är urspårad har jag tyckt länge så det blir inte svårare att säga det nu, själv har jag skaffat en pårullningsramp så mina tåg håller sig på spåret! 😃

Mer bilder följer men nu är jag inne på sluttampen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
6/20/18, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här har vi då stora bryggan nästan färdig återstår bara ben. Fällbensbeslagen skall sitta på brädlapparna i övre hörnen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/20/18, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Sen var det dags att skruva fast stora bryggan vid Hjärtbordet, en inte helt lätt procedur men så här blev det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/20/18, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tyvärr uppstod en rejäl springa mellan bordet och bryggan, jag får väl limma i en list där alternativt dölja det med någon lämplig terrängkonfiguration.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/20/18, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Med benen infällda och bryggan nerfälld ser det ut så här.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/20/18, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Lilla bryggan behövde ett par förstyvningar och istället för att ränna iväg till brädgårn och köpa typ tre meter bara för man behöver en halv kändes inte motiverat så jag limmade ihop två bitar först ändträ mot ändträ .

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/20/18, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Sen blev det Mosquito-metoden dvs plywood på sidorna och ytterligare lite hopp-plock som skall bli fäste för ett ben som skall gå lätt att montera bort

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/21/18, 8:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Att skruva fast gångjärnen på lilla bryggan var förhållandevis lätt och så här ser det ut på plats. Nu är det bara lite småsaker kvar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Dioramabyggare
6/21/18, 11:16 PM
#21

#0-#20: Detta ser ut att bli alldeles vääääldigt bra! 👍

"Keep up the good work"!

starhawk
6/22/18, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Efter lite småfixningar är nu bordet färdigt och jag har byggt upp en lite tillfällig bana för att motverka MJ-abstinensen, saknar fortfarande en del delar till anläggningen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
6/22/18, 1:32 PM
#23

Gillar det jag ser men det är fel skala på hästarna!🐖

starhawk
6/22/18, 2:18 PM
#24

😂😃😃 Jo det kan man väl hålla med om. Jag har funderat på att flytta på Morsans hästtavla och även den från Söders höjder för att ge plats åt lite Backdrops men jag hittar ingen bra plats för dom någon annan stans.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/24/18, 3:00 PM
#25

Bordet är inte färdigt! 🤔

Den stora bryggan fram blev inte riktigt som jag tänkt mig. Växlar över till att fälla den upp och över hjärtbordet vid hoppfällt läge. Problemet är att bordet är högt så det finns inte så mycket att vifta på upp till taket. Har limmat på klossar 4 cm höga på både bryggan och hjärtbordet som gångjärnen fixerat på men som jag fruktat tar den i taket 😕. Jag har kollat spårplanen på SCARM och det finns lite utrymme både i överändan och i nederändan så plan B blir att kapa ett par centimeter på bryggans ytterände. Detta leder till att jag får lov att flytta fällbensbeslagen eftersom dom sitter längst ut. Brädlapparna som beslagen sitter på är lyckligtvis väl tilltagna så att det finns plats för två beslag på dom.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/24/18, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Att kapa av en bit på bryggan visade sig vara en del problem min första tanke var ett köra den på bordsågen men hur jag än flyttade bordet var det något i vägen. Jag kom då att tänka på sidoanhållet men snittet låg så nära kanten att det kom innanför cirkelsågens platta slutligen fick jag styra sågen på fri hand, men det krävdes två snitt innan jag fick bort allt. 

Hjärtbordet var tidigare försett med tre stödplattor för bryggan som syns här man ser även dom två klossarna med gångjärn på.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/24/18, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Väggen som behövde friläggas för en backdrop är nu fri vart har då tavlorna tagit vägen?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
6/24/18, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Ja Söders höjder fick samsas med Farfars gamla tavlor i en tripp trapp trull formation

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/24/18, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Och hästarna fick flytta in i min sovalkov tillsammans med Anders Zorn-kopian.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/30/18, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Efter arbetsveckan har nu bygget kommit igång igen i helgen. Fällbenen har kommit  på plats och efter att gångjärnen åter skruvats fast så fälldes bryggan upp . . . vääääldigt försiktigt! Den gick precis klart för taket, det såg läskigt nära ut när den passerade Catalinan och Harrier GR3:an men dom gick klart Pustar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/30/18, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Så då var det dags för dom bakre stödbenen för bryggan, det blev ett väldigt mätande på SCARM planen innan jag prickade in var dom skall sitta. För säkerhets skull skall dom sitta på en kloss som limmas på bordet. Här använder jag mina röda hantlar för att klämma dom på plats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/30/18, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Nu är benen i "klämläge" så jag passade på att vika upp bryggan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/30/18, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Här ser man benen som sitter i limklämläge

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/4/18, 7:55 AM
#34

Igår köpte jag dom felande tre rälsbitarna och kunde därmed sätta ihop det hela enligt den plan jag konstruerat med SCARM,  dock visade det sig att bordet är för litet.  Jag fick ju kapa av en del på den stora bryggan för att den inte skulle ta i taket, men det var lite för små marginaler på bredden också. 

Bredden är lätt att fixa genom att limma på en sidobricka på det lilla sidobordet och dess brygga, för där finns utrymme, men längden är en annan femma. Jag har två alternativ: förkorta banan eller förlänga den. Att förkorta den är komplicerat, det skulle kräva en rejäl ombyggnad av hela spårplanen. Att förlänga den är däremot lätt. Som det ser ut nu sticker en del av sidan av rälsen ut över kanten. Det måste alltså förlängas så att man får en lämplig linje att kapa på. Förlängningen är tänkt att bli en bricka med ribbor på undersidan som man skjuter in i spår under bryggan, den måste ju gå att ta bort när man fäller ihop bordet. Eventuellt blir delningen rak så att man kan skjuta ihop rälsen när man skjuter brickan på plats.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
7/9/18, 7:10 AM
#35

Tråden fortsätter på ModellbyggeiFokus i avdelningen MJ-modelljärnväg med titeln Min MJ-anläggning.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: