Annons:
Etikettsnickeri
Läst 2555 ggr
starhawk
10/5/18, 1:39 PM

Snickarpennor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En del av er har kanske stött på dessa pennor, själv har jag ett litet lager som jag fått med prenumerationserbjudanden från Gör det själv tidningen. 

Jag tog faktiskt ett par nummer på prov, men den riktade sig nästan enbart till folk som bor i villa så jag som bor i bostadsrätt har föga användning av den. 

Men åter till ämnet, varför ser pennan ut som den gör? Tja till att börja med gör det rektangulära tvärsnittet att den inte rullar iväg när man lägger den ifrån sig på ett lutande plan. Stiftet är också rektangulärt så man kan vässa den till ungefär samma spets som ett stämjärn. Vad är fördelen med det då? jo om man ritar med den längs stiftet så räcker den väldigt länge innan den behöver vässas igen, en vanlig blyertspenna hinner bli slö flera gånger om med samma användning. En detalj som många inte är medvetna om är att den är en kvarts tum tjock och en halv tum bred så man skall slippa använda tumstocken i onödan. Så dessa pennor är inte bara klumpiga blyertspennor.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Honestyisdead
10/5/18, 2:24 PM
#1

Intressant :)

Ess1
10/5/18, 3:44 PM
#2

Tack för informationen!

Stigfinnaren
12/29/18, 8:38 PM
#3

Snickarpennorna är mycket bra. Ditt inlägg påminner mig om att köpa ett par nya. 🙂

Upp till toppen
Annons: