Annons:
Etikettövrigt
Läst 1287 ggr
starhawk
2019-07-15 16:41

Symaskiner

Det här är väl snarast att betrakta som syslöjd, så det passar väl in här?

Jag har haft lite motstånd mot att sy, dvs nål och tråd. Att sy i läder är konstigt nog inget problem, det bara skall vara så där liksom.

För att återgå till textilsidan så har jag plockat på mig lite symaskiner genom åren. Att sy med maskin verkar ju enklare än att trada sig genom långa sträckor med stygn på stygn på stygn 🤪. 

Den första maskinen jag högg är en sån där handsymaskin. Jag har aldrig riktigt kommit  överens med den, fick aldrig riktigt klart för mig hur den fungerade. Faktum är att jag aldrig ens provsytt på den.

Den andra maskinen är en minisymaskin, ser ut som en "riktig" maskin fast mindre. Den står på bordet och man har därmed båda händerna fria. Nackdelarna är däremot påtagliga. Den har en fotpedal men den fungerar bara som en tryckkontakt, så antingen på eller av. Det finns även en av/på knapp på själva maskinen och det finns en hastighetsknapp, man kan välja på snabb eller långsam. Jag testade den med inställningen långsam och den gick alldeles för fort.

Båda ovanstående maskiner syr endast raksöm och det är ju den mest använda sömmen fast ibland vill man ju sy andra sömmar också.

Så till slut tog jag och köpte en begagnad Husqvarna men det är lite av snålheten bedrar visheten. Den fungerar bra och så men eftersom den är begagnad så är den inte komplett på tillbehörssidan. Bland annat så fattas brodyr/stopp foten som jag ville ha, och den har inga dekorationssömmar. Jag har köpt två brodyr/stopp fötter och försökt anpassa dom till maskinen men det har misslyckats.

Så då återstod bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny maskin. Det blev också en Husqvarna men en senare modell än den förra. Eftersom den är ny så har den samtliga tillbehör med, inklusive den eftertraktade brodyr/stopp foten.  Den har även en inbyggd nålpåträdare! och ett par dekorationssömmar att roa sig med. Och den fungerar! jag har nu "renoverat" ett kuddfodral som jag tidigare fäst ihop med häftklammer och det gick jättebra!

Nackdelar? tja det är det här med spolarna, trots att båda maskinerna är av Husqvarnas fabrikat har dom inte samma dimension på spolarna. Och spolarna som följer med är av plast, och det är bara fyra stycken. Det är väl lika bra att dom bara är fyra stycken förresten för man får ju se till att köpa nya av metall. Jag köpte tio till den begagnade och hittade endast en 25-pack till den nya, och så hittade jag åtta spolar bland morsans kvarlämnade effekter som passar den nya.

Eftersom den begagnade är helt okey, sånär som på brodyr/stopp foten så får den vara kvar. Handsymaskinen och minisymaskinen däremot får jag försöka sälja, jag har haft dom ute på Tradera men det vart bara ett bud på minimaskinen och det var en kinesiska  (tror jag) och hon betalade inte så hon fick ingen maskin.

Läste på nätet att en lirare hade två exakt likadana maskiner, vitsen var visst att han kunde byta färg på tråden utan att behöva rigga om hela maskinen, han bara bytte maskin. Jag kan ju göra samma sak med mina maskiner!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2020-06-01 15:52
#1

Har nu reparerat två par byxor med den nya maskinen. Jag körde först med den vanliga foten och fann att det inte var någon idé att försöka köra fritt, dvs med matarfötterna nere i en massa jeanstyg. Det resulterade bara i en knäckt nål. Så nu kör jag med matarfötterna framme och då är ju brodyr/stoppfoten inte någon vits med.  

Dom första byxorna reparerades med lappar som syddes fast med raksöm, men det är lite trixigt att få lapparna att sitta kvar på rätt ställe under tiden man syr. På dom andra hade jag funderat ut en ny metod jag vände ut och in på byxorna och limmade dit lapparna med ett Prittlim som man kan tvätta bort redan vid 20 grader. Sen sydde jag fast lapparna med sick-sack söm. Det påminner om lädersömnad, där limmar man ihop lädret med ett speciallim som släpper inom ett år men då har man ju redan sytt ihop delarna. Limmet fixerar alltså delarna under sömnaden vilket gör det hela mycket lättare.

Upptäckte tidigt att morsans gamla spolar hade en massa olika trådar på sig och i olika färger, det kunde vara uppåt sex olika trådar per spole. Så jag satte igång att separera dom, jag hade ju 25 tomma spolar! Dom 25 gick snabbt åt så jag fick lov att använda dom fyra plastspolar som följde med maskinen. Jag hade ursprungligen tänkt att ha plastspolarna som någon sorts nödspolar när metallspolarna tog slut och innan jag hunnit skaffat nya. Jag frigjorde ett par spolar som hade en rätt kort bit tråd genom att helt enkelt spola bort den korta biten för hand och slänga den. Dom flesta av dom var för övrigt tråd som jag redan hade på en annan spole. En hel del spolar har samma färg, värst är vitt som finns på 10 spolar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-07-18 23:21
#2

Nu har jag reparerat alla tre jeansen. Lappvarianten fungerar bra men det första paret där lapparna syddes fast "för frihand" med raksöm vart inte särskilt bra efter tvätten. Så jag sprättade bort dom och limmade på nya lappar som syddes fast med sick-sack söm. Nu återstår bara att se hur dom klarar tvätten!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2020-10-21 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ett tips till att sy fast lappar med är trestegssicksack om du har det på maskinen.

Hjälp så stor och blurrig bilden blev, inte så snyggt, men du känner igen den om den finns på maskinen.

  • Redigerat 2020-10-21 12:13 av Sindri
starhawk
2020-10-30 20:18
#4

#3: Jo den finns på maskinerna men jag tyckte det räckte med "vanlig" sick-sack söm

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: