Knivtillverkning & slöjd iFokus

Knivtillverkning & slöjd

Etiketterövrigtmaterialtips
Läst 339 ggr
Agne Jonsson
2021-10-11 22:12
2

Har ni nåt förslag på vad jag kan göra med renhornen?

Varje år får min familj en massa renhorn och jag har tagit på mig uppdraget att slöjda av dem, det har blivit några ljusstakar, smörknivar och skedar men jag har fått idétorka.
Snart är renslakten över och en massa mer renhorn kommer i vår ägo. Jag siktar på att göra en ljuskrona och en adventsljusstake men sen har jag slut på idéer
Något tips?
Trevlig kväll!

Emo
2021-10-12 05:47
0

Ryggkliare?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Agne Jonsson
2021-10-12 06:35
0

#1:
Tack

Sindri
2021-10-12 07:23
0

Hårspännen. Något liknande denna
https://www.europeana.eu/en/item/91683/ajtte_objekt_14339
Eller bara som en ring med en pinne igenom håret. (Googla) Om du gör pinnen trubbig kan den även användas till att hålla ihop en stickad sjal eller cape.
En dekorativ kam att pryda håret med.
Om du känner någon som syr kanske personen är intresserad av dekorativa knappar.
Skaft till knivar.
Om du inte själv vill dekorera sakerna kan du kanske hitta någon som vill göra det eller köpa för vidare förädling.
Kan tänka mig smycken av olika slag. Ta kontakt med smyckestillverkare som kan vara intresserade av att köpa "halvfabrikat".
Saltskedar. Små burkar och skålar till bordssalt.
I våra museer finns säkert många föremål i ben. Man kan googla det mesta och få inspiration.

Härvva l gågidum tjuoldda-minstarij. Härvav dábbri tjoarvvesággijn vuobdajda gitta. Sárkkev lea Ellena boadnjas Bertil Andersson sniehkkin. Sákke nádas lea oarjjilsáme härvva ja E.K-A. Ságge l 13 cm gu/l. Hårspännet är mönstrat i tjuoldda-minstarij. Spännet fäst om håret med en hornpinne. Pinnen har Ellens man Bertil Andersson gjort. Pinnesn skaft är graverad med sydsamiskt mönster, samt signaturen E.K-A. Pinnens längd är 13 cm.
Agne Jonsson
2021-10-12 07:43
0

#3:
Tack!

Sindri
2021-10-12 09:55
1

Mera förslag
Jag vet inte om basen är tillräckligt stor för att göra en kåsa, men de vore fint.
Virknålar, nålar till nålbindning.
Hängare. Man kan ta hur mycket eller lite man vill från spetsarna och montera på träplatta eller bara hänga upp på väggen. Till kläder, smycken mm.
Vad roligt det låter. Kan du inte visa lite vad du gör? Är horn hårt och svårt att slöjda i? Som ben eller samma?

Niklas
2021-10-12 10:17
1

#0: Smycken, unika spelpjäser: Schackpjäser eller hela schackspel, fia med knuff, Monopolfigurer, tärningar, figurer till kylskåpsmagneter, och så vidare.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
2021-10-12 11:34
0

#6: Bra idéer! 👍 Visst vill vi se!

Agne Jonsson
2021-10-12 22:14
1

#5:
Jag har gjort en rockhängare också, dock tog jag hela hornet då, jag tycker det blir finast så, i de flesta hushåll med personer över 40 år finns oftast något gjort av horn såsom osthyvlar, salladsbestick, potatisstickor osv.

Renhorn är inte särskilt svårt att arbeta med när man lärt sig, det dammar väldigt mycket och man får använda munskydd och tänka på ventilationen när man slipar.

Det går ganska fort själva slipningen men det är sådana fina partiklar som far omkring i luften och det är därför många slöjdare här uppe har problem med luftvägarna, plus att många röker.

Jag känner en gubbe som hjälper och lära mig traditionell hornslöjd med gravering och metalldetaljer. Han är det värsta fallet av astma och dammallergi jag någonsin sett. Detta är just pågrund av att han jobbat i sågverk, han slöjda4 i horn men framförallt så har han rökt i 60 år.

Sindri
2021-10-13 08:56
0

Oj, ja var försiktig så du kan visa upp lite saker här. 👍

starhawk
2021-11-23 16:23
0

Det där med damm av olika slag är ett problem som många inte gör något åt. Själv har jag skaffat en andningsmask med filter och doningar men den har jag aldrig använd, däremot har jag även skaffat en luftrenare och den har jag använt. När det luktar trä så inser man att det är trädamm i rummet och sätter igång den. Eftersom jag har visir känner jag inte lukten förrän jag tar av visiret så då sätter jag igång luftrenaren i automatläge och går ut ur rummet. Man hör inget av luftrenaren när dörren är stängd så man gläntar försiktigt på dörren för att höra om den är igång. Tydligen känner den lukten för den går igång direkt i automatläge och när man går in igen och den är tyst så är lukten borta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus