Tvillingskruvtång
De senaste veckorna i verksta'n har jag i huvudsak ägnat åt att tillverka en tvillingskruvtång, nuförtiden ofta kallad en moxontång, efter en illustration i Joseph Moxons bok Mechanick Exercises från tiden kring sekelskiftet 1700.
(Efter vad man i dag vet har Moxon troligen norpat bilden i fråga från ett snäppet äldre verk av fransmannen André Félibien.)
Det är hur som haver frågan om en tång med dubbla skruvar som vanligtvis placeras ovanpå samt spänns fast vid en arbets- eller hyvelbänk, och som i synnerhet lämpar sig för att hålla fast arbetsstycken för bearbetning av kortändorna, inte minst för att såga ut sinkförband. Dels lyfts arbetsstycket högre upp, så att ämnet hamnar nå'nstans i närheten av strax under armbågen, vilket är idealiskt för t.ex. finsågning, och därtill för det närmare ansiktet, vilket gör det lättare att se vad man gör. Dels kan även bredare ämnen hållas fastspända med jämnt tryck över hela stycket, vilket ökar stabiliteten.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag började med att gå igenom det virke (sockerlönn; Acer saccharum) som bilvit över från mitt hyvelbänksbygge …
… och fick på så vis fram tre råämnen; jag plockade därtill fram de beslag i form av skruvar och resårfjädrar som jag redan innan köpt på mig.
Jag läste härvidlag på nytt igenom de instruktioner som Benchcrafted, som tillverkat skruvarna tagit fram, och funderade igenom vilka mått jag ville att slutresultatet skulle hålla. De mått som anges i dessa anvisningar är baserade på ett avstånd mellan skruvarna på 24-1/4", men jag valde att öka detta till 25-1/2" ≈ 648 mm, givet framtida projekt till vilka jag kommer vilja kunna använda tången. Övriga längdmått anpassades således därefter, men i övrigt valde jag att hålla mig till anvisningarna.
Detta ska bli intressant att få följa 😀
Se fram emot resan 👍
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
Korta eller långa projekt, intressant att följa dem iallafall 👍
#8: Roligt att höra – tack skall du ha! 😊
Med ämnena klara var det så dags att ta upp hål genom dem för skruvarna. I den rörliga tångkäften behöver dessa vara avlånga, så att utrymme i dem ges för käften att sitta snett, antingen när den skruvas in eller ut, eller om man vill spänna fast ett ojämnt arbetsstycke i den.
På insidan av käften behöver hålet därtill vara något större (26 mm på höjden snarare än 19 mm), så att fickor bildas som rymmer de helt sammantryckta resårfjädrarna.
Slutligen är det viktigt att hålen bara är ovala på bredden – på höjden skall det mindre vara bara just 19 mm, så att käften inte rör sig på oönskat vis i höjdled.
Slutligen lade jag ut knivlinjer för att markera för de avfasningar jag avser sätta på den rörliga käften ovansida och bägge ytterkanter. Jag valde härvidlag att lämna två femtedelar av ovansidan utan fas, och satte sedan fasen underkant på samma avstånd uppifrån räknat.
- Redigerat 2022-01-29 22:38 av Banjoman
I den fasta käften behövs sedan, utöver det genomgående hålet med 19 mm diameter också två sexkantiga urtag för att försänka och hålla fast den ena av respektive skruvs bägge muttrar.
Efter en del experimenterande på spillbitar med mutterns mått till ledning kom jag fram till att det bleve lagom att utgå från en cirkel med 18,5 mm radie, så jag ristade med en passare helt lätt upp en sådan, och stegade sedan med samma passarinställning (sidlängden i en sexkant = radien på den i cirkel i vilken sexkanten kan skrivas in) upp de sex hörnen, samt förband dessa med hjälp av markeringskniven.
👌
👌
… som på sidorna. Dels tillför det ett diskret men dock dekorativt element, men framförallt hjälper det till att göra hela paketet i alla fall snäppet mindre framtungt, och minskar det risken att man i misshugg sågar i framkäften när man gör halvförsänkta sinkor.
… var det så dags att limma på korkgummi!
Helst hade jag limmat dit dylikt Råå bägge käftarnas insidor, men tyvärr har pandemin bland många andra tillverknings- och leveransbekymmer tydligen också slagit mot korkgummiindustrin (!) ity dylik i rätt dimensioner och av 1:ma kavlitet för ögonblicket inte synes stå att uppbåda.
Mockaskinn hade varit ett alternativ, men efter att ha rotat igenom mitt befintliga löager av korkgummi bestämde jag mig slutligen för att limma sådant endast på den fasta käften, och påbörjade jag således den i detta syfte behövliga maskeringen …
- Redigerat 2022-02-06 21:46 av Banjoman
Ett par timmar senare var det så dags att på nytt värma limmet i ett varmvattenbad, samt bestryuka såväl käften som (ånyo) korkgummit. Hudlim har bland många andra goda egenskaper de, att limma lika bra mot gammalt sådant lim som mot en trären yta samt att varmt lim på ett torkat skikt löser upp och återaktiverar även det gamla limmet.
Sedan var det bara att sätta det hela i spänn – jag använde därvidlag bänkskivan som mothåll – och låta limmet härda över natten.
Korkgummit som du nämner , var kan man köpa det när det finns tillgängligt?
#26: Det jag använder är det korkgummi som tillhandahålles/saluförs av Benchcrafted, och som jag antingen fått levererat tillsammans med de olika tångbeslagen från dem som jag köpt, eller köpt till direkt från dem eller via Classic Hand Tools i England.
Jag köpte två bitar från just CHT för en knapp månad sedan, men fann då till min besvikelse att de var av sämre kvalitet än vad jag tidigare fått -- det ser ut som om andelen gummi är betydligt större -- och att det dels smulade små gummipartiklar mest hela tiden (vilket är irriterande nog), dels var betydligt skörare och var (alltför) lätt att dra sönder med bara fingrarna. Som synes på bilden är den senaste leveransen betydligt mörkare än det jag fått tidigare.
Sedan dess har jag kunnat läsa att Benchcrafted sedan i fjol höstas haft problem att få tag i det korkgummi de brukat leverera, och för tillfälklet gått över till att skicka mockaskinn med sina tänger i stället.
Nu är jag alls ingen expert på korkgummi, men som material betraktat är det ett vanligt att det används för att tillverka packningar av olika slag, så man kan förmodligen hitta det i specialbutiker som säljer packningar och packningsmaterial till olika typer av maskiner, fordon och motorredskap.
Stort tack för utförligt svar👍
… innan jag till sist avslutade detta lilla bygge med att stryka två skikt kokt linolja (från Ottosson, förstås!) på det hela …
Ja då var det dags att åter igen lyfta på 🎩
För ytterligare ett fint handhavande av verktyg ,material och kunskap 🎓 Ett stiligt slutresultat må jag tycka 👌👏
- Redigerat 2022-03-05 10:38 av Slasktratt
#33: Tusen tack skall du ha, Roland, för dina blott alltför vänliga ord! 😊
#0: Dina trådar är som att bläddra i en fin kaffebordsbok. Jag är helt ointresserad av tvillingskruvtänger, men läser och tittar gärna när du bygger en. 🙂
#35: Tusen tack skall du ha, Niklas! Det är blott alltför vänligt sagt, men glad blir jag förstås av att du har glädje av mina skriverier! 😊