Hur få trälacken slät efter sista lagret?
Jag upplever att när man lackar trä med blank lack blir det lite skrovligt efter sista lagret. Jag slipar med fint sandpapper mellan strykningarna och det hjälper, men vid varje strykning skapas det nya ojämnheter. Hur får jag bort eller undviker dem? Eller är problemet att jag gör för tunna lager?
#0: Det är det i korthet väldigt svårt att säga utan att ha sett ytorna i fråga, och utan att veta vad för slags lack, lösningsmedel och redskap du använder, och under vilka omständigheter du lackerar.
Till det kommer att jag alls inte någon expert på lackering eller målning. Jag någotsånär hur jag skall få resultat som duger i mina ögon med de produker och metoder jag oftast använder, men det finns massor av ytbehandlingar jag aldrig ens har provat.
Hur skulle du närmare beskriva de ojämnheter som uppstår? Små "vågor" eller gropar i lacken? Eller mera liksom prickigt?
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag använder blank båtlack på plywood. Det är någon oljebaserad variant.
Prickigt är nog den bästa beskrivningen. Ytan ser helt slät och blank ut. Det är när man drar fingrarna över den som man kan känna små ”piggar” här och där. Det är inget stort problem och påverkar inte funktion eller utseende. Det är bara att om man exempelvis köper en ny möbel som är blanklackad så är den helt jämn i ytan och jag vill gärna få det resultatet. 🙂
#2: En möjlighet är naturligtvis att det är damm?! Båtlack har ju ofta en relativt lång torktid, så om det inte är någorlunda dammfritt där du jobbar hinner en del sådant landa i lacken innan den härdat?
Jag skulle nog också som generell princip varna lite för att jämföra alltför noga med industrilackerade möbler! Dessa är ofta lackade/målade med någon av form av (vanligtvis synnerligen hälsovådlig!) tvåkomponentslack/färg, som dessutom sprejas på, av proffs i därför avsedda lokaler. Det är det svårt att fixa hemma i garaget!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Det kan vara damm som du skriver. Jag la på ett lager till och det blev bättre då.
Tack för dina svar! 🙂
Jag har börjat använda superlim och att sen slipa dom med våtslippapper på mina gitarrhalsar. Resultatet blir som fabrikslackat faktiskt. Jag köpte en billig gitarr där halsen inte var riktigt färdig med ganska klumpiga "åsar" som löpte längs halsen på var sida precis under greppbrädan som gjorde den svår att spela på. Efter att jag slipat ner dom så blev givetvis lacken ner nött men det blev i princip osynligt med två lager superlim och polering med våtsip och stålull