Bygge av en hyvelbänk (del 4)
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Sätter ett litet avtryck här för att följa detta beundransvärda bygge😉
/Maria
Jag följer också med till del 4 av detta fantastiska bygge . Det är så mycket visdom och lärdom man får ta del av via Banjoman’s otroligt skickliga hantverk och utförliga beskrivningar av detta fina bygge🤗
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
#1 & #2 Tusen tack skall ni ha! Nu börjar jag äntligen skymta målsnöret, eller i alla fall ett flertal delmålsnören! Som vanligt är osvuret bäst, så jag tänker inte försöka sätta några hålltider eller datum på saken, men ändå … 😊
Så var det alltså dags att borra hål för dymlingar även genom bentapparna, så jag flyttade in märkena mot skuldran med knappa två millimeter (utom för det felborrade hålet, där jag nöjde mig med hälften, dvs. +/- 1 mm).
Det är, kunde jag notera, också väldans trevligt med riktigt bra borrstål – som synes kunde jag borra rakt igenom utan offerbit inunder, och ändå nästan helt undvika att slå flisor ur kanten på utgångshålet.
Inför instundande arbetsmoment plockade jag också fram ämnet till det som skall bli den rörliga käften på framtången, och måttade (med lagoma marginaler) mot vänster framben (som ju kommer utgöra den fasta käften) in hur mycket av råämnet jag behöver.
Sedan frigjorde jag (med visst besvär) en av sågbänkarna från under bänkskivan (en Ikea-pall tog under tiden över dess jobb att hålla uppe skivan), och kapade ena änden till lagom längd, nota bene efter att först ha trippelkollat att återstoden inte blev för kort.
… och rundade av bänkens kanter, utom då på just de avsnitt där benen hamnar; där vill jag ju i görligaste mån ha en slät och jämn övergång mellan skiva och bänk. Resten av kanterna däremot får gärna vara mjukt runda. När benstället väl slutmonterats kan jag med rasp och/eller sandpapper runda av även de sista millimetrarna kring respektive ben.
Jag tog dessutom till den minsta, och finast huggna, raspen, och rundade på motsvarande vis av kanterna kring bänkhakehålen. Givet att bänkhakarna skjuts upp och ner med fingrarna kommer det vara mycket trevligare för fingertopparna att bara möta mjukt rundade kanter under bänken, inte minst med tanke på att skärningspunkten mellan två vähyvlade ytor kan skapa en så vass kant att man lätt kan skära sig på den – det vet jag av egen (aj! 🤕) erfarenhet!
- Redigerat 2021-08-06 22:02 av Banjoman
Innan det var dags att avbryta övningarna för dagen, och förflytta sig i riktning fredagsmys, kom jag så smått igång med hyvlingen att tångkäftämnet. Det är förvisso köpt i maskinhyvlat skick, och således hyfsat slätt och rätvinkligt, men behöver likväl bearbetas för att helt och fullt uppnå sådant skick.
Mycket fin fortsättning. Vackert beskrivet.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#12: Varmt tack för dina vänliga ord! 😊
Innan jag i morse fortsatte hyvla tångkäftsämnet plockade jag hyvelstålen ur de bägge rubankarna, och mycket riktigt – mitt intryck från gårdagens övningar stämde, och de behövde bägge vässas, vilket således skedde.
… och hyvlade reverskanten – ett något svårare jobb, då hyveln hamnade mer eller mindre i brösthöjd, och således måste skjutas med enbart arm-, skulder- och bröstmuskler; i vanliga fall tjäner överkroppens muskulatur mest bara till att hålla och styra hyveln, medan kraften kommer från benen och, inte minst, sätesmusklerna. Just det: man hyvlar med rumpan! 🤪
- Redigerat 2021-08-07 12:49 av Banjoman
Med samtliga ytor och sidokanter gjorda återstod bara underkanten, vilken helst bör vara vinkelrät mot resten, ity det är därifrån som alla längdmått för installation av beslagen kommer tas.
Jag var således ganska nöjd med att jag varit såpass noga som jag var när jag sågade av överskottet häromdagen; det underlättade en hel del att ha något allaredan hyfsat riktigt att utgå från.
I och med detta är ämnet färdigt för att installera framtångsmekanismen, dels i detta stycke, som alltså kommer bli den rörliga käften, dels i vänster framben, som alltså utgör den fasta käften.
- Redigerat 2021-08-07 12:55 av Banjoman
Efter avslutad hyvling gjorde jag en paus i byggandet, och tillbringade i stället ett par timmar med att städa och dammsuga i verksta'n – dels behövdes det (det blir en del damm med tiden!), dels är det ett bra sätt att tvinga mig själv att sakta ner lite, så att jag inte galopperar iväg alltför fort.
Visst – så här prydligt kommer det inte vara i många minuter efter det att jag börjat jobba igen, men det är förstås trevligt och trivsamt så länge det varar …
… var det så dags att börja borra. Här gjorde jag kvällens första misstag – ett mindre sådant förvisso, men ändå – i det att jag valde att börja med ett av hålen som har sin centrumpunkt på mittlinjen. Det hade varit smartare att först kantborra den övre utsparningen, något jag planerar att göra med 15 mm forstnerborr, och först därefter ställa in för att borra längs mittlinjen, men nu blev det som det blev.
Började gjorde jag alltså med ett 68 mm hål, 1/2" djupt, i vilket skall sitta en bussning till framtångsskruven, och därefter borrade jag, utan att flytta eller rubba något, ett 32 mm hål för just skruven, rakt igenom hela benet och centrerat i det större bussningsurtaget.
För att komma hela vägen igenom benet började med att borra så djupt det gick med 32 mm borret fullt inskjutet i chucken, och flyttade sedan gradvis ut det för att komma djupare – de sista tre–fyra millimetrarna var det på gränsen att det fanns borrskaft nog kvar i chucken, men det höll och jag kom igenom! 😅
Sedan borrade jag ytterligare ett 68 mm hål, nu till 36,5 mm djup, mitt på spåret för tångsaxen; det har nämligen sagts mig att det kan vara bra att ha lite marginaler just där för den händelse saxen skevar i rörelsen, så att dess svängtapp inte slår i spårets sidor.
Med detta gjort gick jag över till ett 45 mm forstnerborr, och började jag kedjeborra spåret i fråga, och beckick då kvällens andra misstag – i ett ögonblick av bristande uppmärksamhet och med tankarna på annat håll glömde jag hålla koll på borrdjupet, gick med viss råge förbi de önskade 36,5 mm, och hamnade på hela 42 mm!
Aj då.
Nu hade jag tur i oturen såtillvida som att stället där jag gått för djupt inte är kritiskt vis-à-vis mekansimen, men jag bestämde mig ändå för att åtgärda saken. Efter att med forstnerborret ha satt ett grunt skär, för att markera önskad diameter, borrade jag med en snäppet större hålsåg ut en skiva ur en spillbit, vilken jag sedan satte upp i moikrosvarven och tog ner till lagom passning i det för djupa hålet.
Sedan fortsatte jag kedjeborrningen, vilken visade sig vara ganska kinkig där spåret möter botten på tapphålet för tappen till en av de långa tvärslåarna. Att detta möta skulle äga rum var jag förstås medveten om, men jag var inte helt förberedd på hurpass svårt det skulle bli att borra just där – forstnerborr tycker nämligen inte om att att inte ha stöd av omgivande material, och här var det ett ganska stort stycke där det närmast var frpåga om att borra med stora delar av borret i tomma luften.
Efter en del krångel, med ty åtföljande pyssel, fick jag dock rätsida på det hela …
Nästa skede blir att snygga upp och jämna till kanterna, men innan dess tänkte jag borra motsvarande urtag i den rörliga käften. Men först: melodikrysset från igår! 🎼 [Det är tur att man kan lyssna i efterhand på'at, eftersom P4 nu under OPS inte är tillgängligt utomrikes … 😡]
Rörliga käften, således. Vis av erfarenheten från benet började jag nu med de bägge raderna av 15 mm hål för att definiera ytterkanterna på det övre, bredare urtaget. Det hade förstås varit möjligt att kedjeborra bort det mesta av återstoden här, men givet att det handlar om ett stycke som går prallellt med fibrerna är det förmodligen faktiskt snabbare och enklare att så småningom stämma bort det sista överskottet i stället.
Sedan även det smalare, långa urtaget borrats upp (och här kedjeborrade jag mera utförligt) tog jag fram ett strykmått, och strök på ytterkanterna. För det mesta är detta något jag gör innan urtaget tas upp, för att definiera exakta yttermått, men givet att det långsmala urtagets dimensioner på bredden inte är kritiska – saxen måste få plats, vilket innebär minimum 1-3/4" ≈ 45 mm, men blir det snäppet bredare spelar det ingen roll – valde jag här att borra med ett 45 mm forstnerborr utefter centrumlinjen, och först efteråt definiera kanterna med strykmåttet ställt nå'n halv millimeter eller så förbi de borrade hålen på bägge sidor.
(Det bredare urtaget däremot, där det är noga med måtten, hade jag markerat på förhand.)
När nu konturerna var könda ställde jag en passsare till 4,5 mm, och ritsade med ena benet i konturlinjerna in två hårkors, utifrån vilka jag med ett 9 mm forstnerborr tog bort så mycket som möjligt av överskottet i urtagets bägge nedre hörn.
Till sist stämde jag bort de sista överskottsplupparna från mitten av det breda urtagets botten, dit borren inte hade nått.
Det blir, kunde jag konstatera, ganska mycket spån när man borrar! På bilden syns dammsugaren efter avslutad borrning av käftämnet – benet gav förstås lika mycket – och även partikelfiltret var ganska fullt och behövde göras rent.
I vanliga fall brukar jag ha en filterpåse isatt i dammsugaren, både för att fånga upp så mycket mikropartiklar som möjligt och för att underlätta tömning, men för stora borrjobb likt detta tar jag ur den – annars blir den full på nolltid!
Jag började därvidlag med käftämnet , och sedan jag fått det breda urtaget klart (som synes återstod finputsning av det långsmala) stack jag emellan med ett småkinkigt moment. Saxfästena skall nämligen monteras med hjälp av maskinskruv, vilket innebär att fästhål måste tas upp i virket och passande gängor skäras i dessa.
Det är i sig inte särskilt svårt, men kräver förstås ett tillräckligt tjockt ämne, om man inte vill (och det vill man inte!) riskera att hålen går rakt igenom. Benet är med god råge tjockt nog med sina 3-1/2", men ämnet är 1/16" (≈ 1,6 mm) tunnare än de 2-1/2" som instruktionerna anger är minimum. Uttryckt i metriska mått är käftämnet 62 mm tjockt, och har jag borrat urtagen ner till 36, 5 mm djup. Återstår alltså 25,5 mm.
De medföljande maskinskruvarna sticker ut +/- 21 mm på undersidan av saxfästet, så rent teoretiskt skulle det räcka med 22 mm djupa hål, men gängtapparna klarar inte att skära gängor ända ner i den absoluta botten av ett hål. Å andra sidan tordes jag inte borra djupare än just 22 mm, eftersom borrstålet har en centrumspets som sticker ut ytterligare 1,5 mm förbi det egentliga hålet.
Jag borrade således just 22 mm djupt, och skar sedan gängor, såväl med hjälp av en maskingängtapp i borrmaskinen som för hand med mellan- och bottengängtappar. När jag sedan provade att dra i skruvarna var det mycket riktigt stopp strax innan de gått i helt, och det är synnerligen viktigt att inte försöka dra dem längre med mera kraft – då är risken högst påtaglig att man sliter sönder gängorna i träet, och förstör alltihop.
Lösningen blev i stället att sätta upp en sliprondell i Dremeln, och slipa bort två gängvarv och ungefär två millimeter från två av maskinskruvarna, och si! då gick de att skruva hela vägen ner i botten!
Med detta avklarat kunde jag så provmontera saxen, med fullgott resultat!
(Pinnen som håller saxen öppen på sista bilden hör förstås inte till mekanismen, utan tjänar bara till att helt tillfälligtvis håla saxen just öppen, så att jag kunde fotografera den i detta läge.)
Sedan urtagen i benen stämts klara även de, och det andra saxfästet försetts med gängade hål även det (något som var mycket lättare, givet att jag kunde borra så djupt jag ville) började jag titta på "konflikten" mellan saxurtaget och ytterändan av tappen på den främre långa tvärslån.
Detta var naturligtvis både förväntat och planerat för, men behöver hur som haver hanteras.
Efter att ha markerat på tappen var den sticker in i urtaget stack jag dock först emellan med ett mindre problem, nämligen det faktum att tapphålet når ända in till urtagets centrumlinje, vilket i kombination med de märken som uppstått på grund av borrstålets centrumspets, innebär en avsaknad av material i vilken fästskruven kan dras i för att montera den tryckplåt mot vilken saxens nederända skall röra sig.
Den enkla lösningen hade varit att vända upp-och-ned på plåten, så att skruven hade hamnat nertill, men jag valde att i stället stämma bort en bit av den trasiga kanten, och limma dit en liten kloss; detta gav mig sedan fullt tillräckligt och gott nog material att sätta skruven i.
- Redigerat 2021-08-09 11:43 av Banjoman
Så långt var jag kommen i går kväll, men när jag i natt frampå småtimmerna hade svårt att sova hampade det sig inte bättre än att jag gick ner i verksta'n en stund (mycket roligare, ju, än att sömnlös snurra runt i bingen), där jag påbörjade jobbet med att passa in tångskruven i käftämnet.
Efter att mycket noga ha mätt in (och, med vinkelhake och passare dubbelkollat resultatet) det hela, så att skruven hamnar precis mitt i
det därför avsedda hålet rakt igenom käftämnet, fick jag markerat var hålen skall borras för dess fästskruvar.
Med dessa bägge smärre jobb avklarade var det så dags att passa samman och montera framtången!
Den övningen började jag med att spänna fast vänster framben i den lilla bänken (vilken i sin tur förankrats i hyvelbänksskivan) …
- Redigerat 2021-08-09 22:24 av Banjoman
… och satte sedan i sprinten som kopplar samman de bägge delarna av tångsaxen.
Wow. Och wow igen!
Jag har förvisso bara hört gott om den här framtången, men har aldrig haft möjlighet att prova den i verkligheten tidigare, så det var en om inte en överraskning (till syvende og sist så gjorde den ju "bara" vad som var att förvänta) så i alla fall närmast en uppenbarelse att upptäcka att saxen helt geschwindt bär upp hela tyngden av såväl mekaniken som den rörliga käften, och perfekt balanserar hela paketet i alla lägen!
Underkanten på den rörliga käften svävar – det är nog det enda ord jag kan använda för att beskriva saken – som vore den fjäderlätt, precis 1/4" (drygt 6 mm) över golvet, och stannar varhelst så önskas.
Wow. 🥳🍾
- Redigerat 2021-08-09 22:31 av Banjoman
För den som vill ha en riktigt detaljerad beskrivning av hur framtången fiungerar och monteras rekommenderar jag tillverkarens installationsanvisningar; jag kommer alltså inte att upprepa informationen i dessa här.
Nästa moment var dock att passa in och montera muttern till tångskruven, och jag fick nu min belöning för att jag varit så noga jag bara kunnat såväl med inmätning och markering som tillverkning och inpassning av urtagen för saxen, och infästningen av skruven.
Den senare satte sig nämligen alldeles självmant precis i önskat läge, dvs. mitt i hålet genom benet, så efter en stunds noggrant inpassande av muttern kunde jag markera för och borra upp dess fästhål.
Innan jag på nytt satte samman det hela stack jag dock emellan med att med en finast möjligast ställd putshyvel göra rent benets fyra sidor, som ju hade blivit ganska smutsiga under de senaste veckornas flitiga hantering.
Sedan skruvade jag fast muttern, och var det så dags att på andra sidan benat passa in den bussning som hjälper till att styra tången i sidled.
Efter inpassning och -provning markerade jag för och borrade även dessa fästhål, och skruvade sedan dit bussningen.
Nu återstår bara att borra hål i höger framben för sitsfäste och bänkspännare, och så att snygga till underredets åtta delar, och sedan kommer det vara dags att permanentmontera benstället i bänkskivan!!! Spännande är det, och lite otäckt; jag hoppas innerligt att det går bra.
Det blir dock längre fram i veckan. Kvällens övningar avslutade jag i stället med att börja stryka benen. De har nämligen fått en del stötar under den senaste månadens arbete med dem, och ett varmt strykjärn på en fuktig duk gör underverk för att avlägsna små gropar och liknande fula märken i träet.
- Redigerat 2021-08-09 22:48 av Banjoman
… liksom jag helt stillsamt påbörjade ytbehandlingen genom att stryka på ett skikt kokt linolja inuti urtaget för baktången, samt på det rörliga bänkhakeblocket. Det här är förvisso ställen vars ytor inte per se behöver skyddas, och inte heller kommer vara särskilt synliga, men det är ju så lätt att göra, och jag tycker ändå att det är trevligare om allt virke får samma färg.
Och så var det dags att borra bänkspännarhålen i höger framben!
Dessa skall ha en diameter på 1", och då det enda 1"-borr jag har är ett WoodOwl, som inte går att använda i pelarborrmaskinen (eftersom det har en gängad spets), fick det bli med borrmaskinen i stället.
Jag plockade alltså på nytt fram den jigg jag tillverkade när jag härförleden borrade tapphålen i bänkskivan, och ställde in den så att borrstålet, när det hålles in mot hörnet, kommer lodrätt mot underlaget (eller i alla fall så nära att det inte spelar någon roll). Då det här handlade om att initialt komma precis så långt ner att spetsen just och jämt stack ut på andra sidan valde jag använda det långa borrstålet snarare än det korta, och att med tejp markera hur djupt jag ville gå – när tejpens undersida är i kant med jiggens ovankant är hålet lagom djupt.
Sedan var det bara att vända på benet, och från andra hållet borra den sista biten med ledning av de hål spetsen gjort i undersidan – på så vis kan man vara säker på att slippa utryck ur kanten av utgångshålet, som ju de facto blir ett ingångshål, även det!
- Redigerat 2021-08-10 13:05 av Banjoman
… återstod bara att på andra ledden ta upp bulthål för att kunna spänna fast sitsfästet.
Här började jag med ett 13 mm borrstål i pelarborrmaskinen, med vilket jag kom ner till ungefär 110 mm djup (av sammanlagt cirka 150 mm). Återstoden borrade jag sedan med ett 1/2" WoodOwl, ånyo precis så långt att spetsen precis bröt igenom. Därefter var det åter till pelarborrmaskinen, där jag med ett 26 mm forstnerborr gick ner 25 mm, för att skapa försänkningar lagom stora och djupa för att ta bultarnas brickor och muttrar.
I och med detta är all bearbetning gjord som bäst göres innan bänken satts samman. Härnäst skall jag snygga till benställets ytor, genom att putshyvla bort fingeravtryck, smuts och blyertsmärken, och med strykjärn och våt duk få bort lite bulor och andra fula märken, och sedan kommer det vara klart att montera samman det hela! 😅
Följer med stort intresse fortsättningen….👍👍🤗
#59: Varm tack skall du ha – här kommer den! Fortsättningen, alltså!
Under eftermiddagen gick jag över samtliga åtta delar till benstället med putshyvel, stöthyvel och sickel. Ytorna är alls inte perfekta – här och där återstår ställen med utryck, eller i alla fall spår av utryck – men det är en hyvelbänk, inte en finrumsmöbel.
Med stöthyveln gick jag dessutom över alla kanter, och rundade av dem så att de är mjuka och sköna att vidröra. Eftersom väggbänken, alla mina försök att göra den ren till tros, inte är så fläckfri som önskvärt vore lade jag dessutom en handduk inunder, så att jag inte på nytt skulle råka smutsa ner ytor soim jag precis hyvlat rena.
Efter att ha ätit middag började jag så med de sista förberedelserna inför montering: med en brotsch i borrmaskinen satte jag en liten backe in i dragborrhålen i samtliga tappar, för att minska initialmotståndet när dymlingarna skall slås i på riktigt.
Jag tillät mig dessutom ytterligare ett estetiskt förbättringsarbete: jag strök (!) undersidan av bänkskivan med resestrykjärnet och en fuktig duk – det hade nömligen blivit diverse gropar och andra märken i det att jag använt bänkskivan som arbetsyta.
Sedan gned jag in alla dymlingar med bivax – friktionen när man slår i de får nämligen vaxet att smälta, vilket smörjer och underlättar passagen, men när vaxet sedan stelnar igen har det en lätt klistereffekt. Inte dför att dymlingarna annars heller skulle riskera att rucka på sig, men att få smörjhjälp när de skall i är värdefullt, och alternativet – paraffin – förbli halt även efter avslutad islagning, så jag föredrar definitivt bivax.
Då jag har låtit saxskänkeln sitta kvar i vänster framben, och det kommer monteras upp-och-ner, ville jag förstås inte ha den gankla avsevärda tyngden dinglande fritt, så jag slog in'at i lite bubbelplast, och säkrade det dela med en rem.
Under det jag höll på med det föregående hade limmet – ett flytande hudlim från Old Brown Glue – fått stå i vattenbad (i form varmvatten från kranen) för att bli riktigt lättflytande.
Just flytande hudlim är väldigt trevligt att arbeta med på många sätt. Det har en lång öppettid (minst en timme, upp till bortemot två); spill är lätt att ta bort med varmt vatten, en tandborste och en trasa; det får inte träet att svälla, vilket alltså eliminera risken att något som passade torrt plötsligt kärvar när man tillför lim – om något har det en smörjande effekt; och det är starkt som sjutton när det väl härdat fullt ut (vilket tar mellan 12 och 24 timmar).
Klockan var nu några minuter i åtta på kvällen, när jag bad min hustru komma ner och hjälpa mig …
… och en dryg timme senare (se klockan på väggen på bild 2!) var benstället permanent och oåterkalleligen sammanfogat med bänkskivan!
Houston, we have a bench.
Som vanlig finns det inga foton från själva sammanfogningen – lim och plåtografering är i min värld två oförenliga storheter – men allt gick i stort sett helt smärtfritt och precis som planerat.
Bänken är förstås långt ifrån färdig, men i och med detta är en av byggets viktigaste milstolpar passerad. På söndag kommer några kompisar och hjälper mig vända den rätt, men innan dess har jag några småjobb som det kommer vara lättare att göra medan bänken fortfarande har fossingarna i vädret. men det blir en annan dag, det.
- Redigerat 2021-08-10 22:52 av Banjoman
🥇🥇🥇👍👏👌🤗
#67: Tusen tack skall du ha! Jag får medge att även om jag ännu inte är i mål, fullt ut och på riktigt, så är i alla fall allt det nu lyckligt och väl avklarat som jag på fullt allvar har varit orolig inför om jag skulle få till det eller ej …
Visst återstår det en del att göra, men inget som jag inte känner mig säker på att kunna klara av, utan snarare vad som får klassas som (relativt sett) rutinjobb.
Men som det brukar heta: fortsättning följer!
- Redigerat 2021-08-12 08:56 av Banjoman
Gårdagens följande fortsättning började med att jag med hjälp av en såg, oskränkt på ena sidan och med flexibelt bra, så att man kommer kloss inpå utan att repa ytan, sågade av de utskjutande bitarna på dymlingarna …
- Redigerat 2021-08-12 11:57 av Banjoman
… varpå stöt- och putshyvel plockades fram igen för att slutjustera och putsa det hela.
Givet att mina blyertsmärken hyvlades bort i den förberedande putshyvlingen hade jag i sambande med den övningen noga noterat fiber- och hyvlingsriktning på samtliga sidor av samtliga benställets åtta delar, vilket kom till god nytta nu.
I samband med att dymlingarna slogs i, till vilket ändamål jag använde min mejselhammare råkade jag på ett ställe slå snett, med ty åtföljande slagmärke i benet. Aj då …
… men med en stund med strykjärn och våt duk reste sig fibrerna igen såpass att i alla fall det värsta märket försvann! 😅
Nota bene – som jag sagt vid upprepade tillfällen är det en hyvelbänk jag bygger. Visst: jag vill gärna ha den snygg när den är alldeles nybyggd, men givet att jag väl vet hur den kommer se ut redan om några år gör att den här sortens fadäser egentligen inte spelar någon som helst roll, ity de kommer försvinna fullständigt i den allmänna konkursen … 😎
På den här bilden …
… liksom på dessa ser man också att passningen melland delarna får anses ha blivit fullt godkänd. Som mest avviker ytorna från att vara helt i plan med varandra med nå'n enstaka tiondel (eller kanske två) av en millimeter …
- Redigerat 2021-08-12 12:09 av Banjoman
Jag noterade för övrigt när jag var i färd med just putshyvling att mina rostbefrämjande fingrar hade slagit till igen, på muttern till framtångsskruven, vilken redan efter ett par dagar visade tecken till ytrost.
Då jag inte var pigg på att skruva loss den, givet att jag lyckats ställa in den så väl vid installationen häromda'n, tillverkade jag i stället en mask av maskeringstejp så att jag kunde polera den, och sedan rostskydda den med ett lager Renaissance Wax utan att få fula fläckar på det omgivande virket.
Och så var det dags att olja in! Eller rättare sagt, att maska av inför inoljningen!
För det första vill jag inte ha olja på bänkens fotsulor, eftersom jag vill vara helt, helt säker på att den inte sätter oljiga fotavtryck på ställen där det inte vore någon bra idé … som till exempel här, på våra hyresvärdars betonggolv.
För det andra vill jag inte ha olja i hålen till bänkspännarna, bänkhakarna och hyvlingsmothållet.
För det tredje vill jag inte ha olja på ställen där det fortfarande kan bli aktuellt att behöva limma fast saker och ting – till exempel på tvärslåarnas insidor, där det är meningen att det skall sitta stödlister för den hylla som kommer att monteras där.
Och till sist ville jag gärna skydda matta och golv mot eventuellt spill, så för att kunna få in gladpack mellan bänkskivan och sågbänkarna plockade jag fram min snart 35 år gamla hydrauliska domkraft, och hissade upp bänken några millimeter, först i ena ändan och sedan i den andra.
Sedan var det dags att ta fram dunken med kokt linolja (av Ottossons i Genarp förträffliga tillverkning).
Utöver att de (i alla fall enligt egen utsago, vilken jag inte ser någon orsak att tvivla på) använder förstklassiga råvaror är detta en väldigt trevlig kokt linolja i det att inte innehåller några som helst sickativ, vilket annars ofta är tungmetallsalter av ganska rejält hälsovådligt slag.
Och såhär bidde det efter avslutad insmorning! Här på undersidan, liksom på benens insidor, kommer jag nöja mig med detta enda skikt olja; ovan- och utvändigt kan det bli fråga om två, men det får tiden utvisa. Nu skall detta få torka ordentligt till på söndag, då några kompisar kommer hit och hjälper mig att vända bänken på rätt köl …
Medan linoljan torkar på bänkens undersida, och framförallt: medan bänken fortfarande är upp och ner, passade jag på att med markeringskniven dra en linje längs med vänster kortända, i rät vinkel mot framkanten, samt utanför linjen hyvla en fas.
Så småningom kommer det vara dags att snygga till kortändan, och då är det bra att medan det fortfarande är lätt att åstadkomma skapa därtill behövliga datum på undersidan.
Sedan gaf jag mig i kast med att ge framtångskäften en något mer utstuderad form än den fyrkantiga kloss den hittills utgjort.
Första moment därvidlag var att göra nedre delen av käften smalare än upptill. Som tidigare nämnts är ämnet 8-3/4" brett, medan benet är 6". Ovantill vill man gärna ha en, om uttrycket tillåtes, så bredflabbad groda som möjligt, men undertill räcker det bra att käften är blott snäppet bredare än benet – jag valde att sikta på ungefär 6-3/8", vilket i sin tur och i runda tal gav vid handen att käften nertill skulle smalas av med 30 mm på varje sida.
För själva övergången mellan de två valde jag en kvartscirkel. Idealiter skulle denna förstås borras med ett 60 mm borr, men detta stötte på två hinder: jag äger inget 60 mm borrstål, och borrhålets centrumpunkt skulle komma att hamna precis på kanten av ämnet, varvid borret i avsaknad av fullgott stöd skulle riskera att dra snett.
I stället valde jag att borra ett 50 mm hål, med centrumpunkt 5 mm innanför kanten. Den på så vis åtadkomna kvartsscirkeln blir förstås inte helt som den skall vara, men inte värre än att det längre fram torde gå att åtgärda med andra medel.
Jag började således med att mäta in centrumpunkten på respektive sida, och använde sedan borrstålet till att markera cirkeln; med detta till ledning var det sedan enkelt nog att med strykmått markera de raka linjerna.
För att ytterligare något lätta upp formen ville jag också förse den övre delen av käftens yttersida med en fas. Efter en hel del funderande och mätande bestämde jag mig för att låta fasen få ett djup på 2/5 av ämnets tjocklek, och en vinkel mot ytan på 17,5°.
Sagt och gjort. Efter att ha mätt in och markerat för detta tog jag fram den korta rubanken, och tvärhyvlade fram fasen.
Det bar sig dock inte bättre än att jag fick till ett rejält snedskär, med ty åtföljande utryck där fasen möter utsidan, så efter att han limmat tillbaka så mycket som möjligt av det skadade materialet, och när limmet härdat …
Jag kommer förmodligen vilja förse ämnet med en mindre fas även i nederkanten, men i övrigt får det för ögonblicket duga som det nu är. Om jag på sikt inte är nöjd kan jag alltid fortsätta formgivningen, men det är inget jag vill ha bråttom med – man kan alltid ta bort med men det är svårare att sätta tillbaka det man tagit bort för mycket.
Framtångens käftar skall kläs med s.k. crubber, dvs. ett material som blandar kork och gummi (och ofta också används till att göra packningar av), såväl för att skydda tången och det som kläms fast i den, samt för att få bättre grepp i tången.
Jag började med att förstryka en lagom bit korkgummi med ett skikt flytande hudlim, vilket sedan fick torka i några timmar; under tiden förberedde jag den rörliga käften genom att maskera alla ställen runom limfogen på vilkajag inte vill ha lim (eller korkgummi för den delen), och också tillverka en tryckfördelningsplatta av plywood, omlindad med maskeringstejp, och så till sist maskera även de delar av skruvtvingarna på vilka det skulle kunna komma att rinna lim.
Sedan var det bara att värma upp limflaskan på nytt, stryka på och tvinga samman.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och sepofantabletter: där satt den! Eller för att vara mera noga: där står den!!!
Mina vänner kom, som planerat var, förbi i förmiddags, och hjälpte mig att få hyvelbänken på fötter och på plats. Och när den väl stod där den skall stå försvann det sista orosmolnet från min himmel, och sken solen (trots att min verkstad saknar fönster), ity det visade sig att jag lyckats i mitt uppsåt att få benen lika långa: bänken står nämligen stadigt som en klippa!!!
Jag tillåter mig därför ett stilla … nä … ett ljudligt HURRA!!! 🥳🍾😄
Det återstår förvisso en hel del att göra – till att börja med att hyvla bänkskivans ovansida slät – men jag har nu en bänk som sitter samman, står rätt upp och ner, och är precis sådan jag för bortåt två år sedan tänkte mig att den skulle vara.
Puuuh! 😅
- Redigerat 2021-08-15 15:21 av Banjoman
Grattis till denna mil-stolpe i bygget 👍🏆🥳
Så roligt. Riktigt värt att fira stort😊
/Maria
Tittade på ditt filmklipp och är så himla imponerad av hantverket som har åstadkommit denna skönhet till hyvelbänk . STORT GRATTIS🥇🏆👑👍👏👌🥳🤗 från mig.
#96, #97 & #98 Tusen tack skall ni ha!
I spåret för den rörliga bänkhaken var det förstås enkelt att med hjälp av baktången klämma fast en kloss, och till urtaget för hyvlingsmothållet hade jag kvar den kloss jag använde när jag fixade till undersidan.
Vitsen med dessa klossar är förstås att de kommer förhindra utryck ur hålens framkanter när jag hyvlar tvärs över dem, men den övningen sparar vi till en annan dag.
… och började tvärhyvla bänkens ovansida!
Som tidigare nämnts var ovansida lätt konkav, så i början handlade det mest om att få ner kanterna till dess att hyveln tog över hela ytans bredd. Därefter handlade det om att jaga ojämnheter, och så gott jag kunde få ytan plan såväl på bredden som på längden.
Efter bortåt fem timmars jobb var jag fortfarande inte helt nöjd, och därtill osäker på var felet låg, men dessbättre var klockan då nästan 21, och var det alldeles oavsett dags att ta en paus för att titta på veckans avsnitt av Only Connect på BBC2 …
- Redigerat 2021-08-17 09:39 av Banjoman
Otroligt! Fantastiskt arbete du har utfört och även till stor glädje för många som följt detta.
#108: Varmt tack för dina vänliga ord – det är väldigt roligt att höra att mina inlägg är till glädje! 😊
I går fortsatte jag med att limma korkgummi även på framtångens inre käft, dvs. bänkskivekanten. Detta inledde jag med att förstryka korkgummibiten med ett skikt flytande hudlim, och sedan låta detta torka.
… och med att vidare förbereda korkgummilimningen, genom att såga till en lagom stor tryckplatta i plywood, vilken lindades in i maskeringstejp och gladpack (för att helt eliminera risken att den skulle komma att fastna i limmet).
Jag maskerade också de angränsande ytor på vilka varken lim eller korkgummi hör hemma, samt fäste en bred bit gladpack mellan benet och den rörliga käften, tänkt att fungera som en påse för att fånga upp eventuellt utpressat lim så att det inte rinner ner längs benet.
- Redigerat 2021-08-18 12:21 av Banjoman
Sedan strök jag ett ett nytt skikt lim på korkgummibiten – hudlim har nämligen den egenskapen att det delvis löser upp och reaktiverar ett tidigare anbringat skikt – samt, förstås på bänkskivekanten, och drog sedan åt framtången lagom hårt, och lät sitta över natten.
… men innan jag var kommen så långt att ett defintivt beslut i ärendet stod att fatta, bedömde jag att det borde vara klart att öppna och snygga till runt det nypålimmade korkgummit, och kunde jag när så skedde konstatera att min "limfångarpåse" varit till nytta!
Sedan gick det nog så geschwindt att med skalpell och diverse an- och mothåll skära av och dra bort det överskujtande korkgummit.
När det var dags för underkanten kom de bägge styrklämmor i plywood som jag använde när jag passade in framkantslaminatet åter till heders – genom att låte en linjal vila på dem blev det enkelt att skära av korkgummit precis i jämnhöjd med skivans underkant.
Man kan inte se sig mätt på ditt fina hantverk . Det kommer ideligen upp nya tips och trix man kan ta till sig . Och det sätter jag stort värde på👍🙏🏻
#117: Stort och varmt tack för din vänliga uppskattning – det är verkligen glädjande att veta att du har utbyte av mina funderingar!
I dag fortsatte jag som annonserat var med att korta av framtångskäften till lagom längd – den skall naturligt vis inte sticka upp ovanför bänkskivan.
Jag inledde övningarna med att dymedelst rödpenna markera en initial avkortningslinje, ungefär 1,5 mm ovanför skivans nivå, och sedan med kniv en ungefärlig mållinje precis i höjd med skivan …
Med det mesta av överskottet sålunda avlägsnat var det dags att gå över till stötlådan, i vilken jag gradvis stöthyvlade ändträet. Mellan ungefär vart tionde tag med hyveln fick jag avbryta, och med skalpellen trimma korkgummikanten; hyveln skar nämligen inte av denna tillräckligt nära träet, vilket i sin tur ledde till otillfredsställande resultat, men efter trimning gav hyveln ifrån sig vackra spån igen.
För att få en ungefärlig uppfattning om hur nära målet jag faktiskt var, utan att varje gång behöva montera och demontera mekanismen, pallade jag helt enkelt upp käften på kanten av min lilla trekantsvinkelhake – dess kant är nämligen precis 1/4" tjock, och käften är ju gjord för att vara 1/4" kortare än benet nertill.
Jag valde i slutändan att låta käftens ovankant hamna nå'n dryg millimeter lägre än skivans ovansida – det spelar ingen som helst roll för tångens funktion, men garanterar att den inte kommer komma i vägen för sådant som läggs uppe på bänken.
- Redigerat 2021-08-18 21:56 av Banjoman
I och med detta var framtången i princip färdig, men jag valde ändå att göra ett (funktionsmässigt obehövligt) extrajobb – jag tillverkade ett par tunna bitar av överblivet material vilka jag skruvade fast inuti bensaxurtagen, för att dölja spåren av borrstålen i dessas bottnar.
När tången är monterad är etta något man nästan inte ser, eftersom saxen skymmer det mesta, men det var inte mycket besvär, och i och med att jag skruvat dit dem är det dessutom fullt reversibelt (de små skruvhålen försvinner helt bland alla hål efter borrstålens spetsar), om jag skulle ändra uppfattning om'at.
Sedan var framtången helt färdig, och kunde den monteras igen – nu med låsbricka på bägge sidor av sprinten i saxen, ity jag inte räknar med att demontera den igen inom överskådlig tid – och, förstås, testas!
Fullt godkänt var vad den fick. 🏅😅
- Redigerat 2021-08-18 22:05 av Banjoman
Men käre nån. Det är ju ett riktigt konstverk.
/Maria
Instämmer helt med Maria👍
#126 & #127 Stort, stort och varmt tack till er bägge! Jag är väl inte riktigt säker på att sån't här kvalar in för att kallas konstverk, men inte tänker jag tjafsa om definitioner, inte, utan bara tacka en gång till för de vänliga och uppskattande orden! 😊
Det blev till sist en vända till ner i verksta'n i går kväll, för att på riktigt mäta in och markera var bänkspännarhålen skall borras.
Jag började med att definiera en utgångspunkt genom att föra runt den linje jag häromdagen satte an på skivans undersida …
Därefter fäste jag några bitar maskeringstejp i rätt lägen – 3-1/4", 10-1/8" och 17" – längs bladet på den stora vinkelhaken, mot vilka jag sedan kunde skjuta upp den allra minsta vinkelhaken för att rita in tvärstrecken på hårkorsen. Det är naturligtvis inte särskilt kinkigt på nå'n millimeter hit eller dit var hålen hamnar, men jag är ganska angelägen om att det som skall ligga på rad faktiskt gör det också.
Liksom när jag borrade hålen i skivan för tapphålen till benen behövdes det en jigg även nu, som stöd och styrhjälp så att hålen borras vinkelrätt mot skivans plan.
I stället för att tillverka en helt ny sådan skarvade jag helt enkelt på några bitar på den förra, dels för att få den högre, dels för kompensera för den sedan tidigare övningar något söndertuggade kanten, men framförallt då jag på så vis slapp åstadkomma vinkelräta plywoodbitar ity den gamla basen gav fullgod rätvinklighet utan dess vidare spisning.
Principen är alltjämt densamma: med hjälp av en vinkelhake och det korta 1"-borrstålet ställt med spetsen i markeringen flyttas det hela till dess borret hållet an mot jiggens innerhörn står i rät vinkel mot skivanvarefter jiggen spännes fast med ett par tvingar.
För att undvika att tvingarna gör fula märken i undersidan, men slippa hålla på och fumla med mellanlägg, tejpade jag helt enkelt fast ett par spillbitar på tvingarnas käftar så att de hela tiden följde med i hanteringen.
För själva borrningen tog jag sedan till det långa 1"-borrstålet, och plockade därtill fram familjens borrhammare; jag kom nämligen häromdagen på att vi, när vi köpte den för 15 år sedan, också skaffade en vanlig chuck som komplement till SDS-chucken som annars är standrad på borrhammare. Det har aldrig blivit av att använda den, men nu kom den alltså till nytta och heders!
Att i sockerlönn på raken borra tretton stycken 4" djupa hål med 1" diameter med den sladdlösa borrmaskinen hade knappast varit möjligt – den torde ha gått så varm att man behövt vänta minst en timme mellan varje hål, och det hade jag ingen lust med. En borrhammare (med sladd) är betydligt kraftigare don – och jag såg förstås till att slå av hammarfunktionen!
Så var det långt om länge dags att börja borra! Målet var härvidlag att inte gå hela vägen igenom skivan, utan bara så långt att spetsen på borrstålet gick igenom; det sista ville jag borra underifrån, för att undvika trasiga kanter på utgångshålet.
Mark Hicks gav mig härförleden ett mycket nyttigt tips i just det ärendet – han berättade nämligen att WoodOwl-borrstålen är så fiffigt konstruerade att när spetsen, som har en skruvgänga och alltså drar in borret i virket, har gått igenom helt så slutar den dra – den snurrar ju i tomma luften! – innan skären nått botten, så hela borroperationen stannar av, om man inte själv trycker på för att komma hela vägen igenom.
Mycket riktigt: det kändes tydligt när målet var nått, och bara spetsen hade gått igenom. Mycket smidigare än att improvisera ett djupstopp med tejp runt borrstålet eller något sådant …
- Redigerat 2021-08-19 20:19 av Banjoman
Sedan var det dags att ta fram den sladdlösa maskinen och det korta 1"-borrstålet, och så gott det nu gick krypa in under bänken, för att underifrån borra den sista biten, till dess "pastillen" borrats ur i samtliga hål.
Därmed avr bänkspännarhålen klara, och var det dags att testa dem med just en bänkspännare! Traditionellt har sådana varit gjorda i smidesjärn, men dessa, från Crucible Tools i USA, är gjorda av duktilt gjutjärn.
Funktionen är nog så enkel: skaftet stickes ned i ett hål med bara aningen större diameter (differensen här är ungefär en kvarts millimeter), det som skall hållas fast lägges under klon, och så klipper man med en klubba eller hammare till, rakt ner på skaftets ovansida, vilket gör att skaftet kilas fast i hålet, och arbetsstycket (eller vad det nu är) sitter orubbligt fast. För att lossa det hela slår man sedan till skaftet bakifrån, så att det lossnar från fastkilningen.
Redskapet har varit känt i århundraden och till och med årtudenden, och funktionen framgår tydligt av den berömda gravyr 11 i A.J. Roubos l'Art du Menuisier.
Och så här ser nu schweizerosten … jag menar bänken ut!
Den observante noterar att hålet längst ner till höger inte är borrat i linje med de andra i framkanten – hade så skett hade det nämligen gått rakt genom rälsen till baktpngen, och det hade ju varit mindre muntert. 😵
Härnäst kommer det vara dags att tillverka och pasa in hyvlingsmothållet, och sedan (minst) två bänkhakar; därefter kommer bänken inte vara färdig, men fullt funktionsduglig.
- Redigerat 2021-08-19 20:41 av Banjoman
👍👍👏👏👏
#146: 😊
Nästa jobb: hyvlingsmothållet! Och därvid som första moment att slutputsa urtaget i skivan, för att få det så nära vinkelrätt och slätt som jag bara kan. Inte alldeles enkelt, då det är fråga om inte helt lättåtkomligt ändträ, men med hjälp av stämjärn och raspar, och regelbundet mätande, fick jag det om inte perfekt så i alla fall bättre än det var, och – hoppas jag! – bra nog …
Sedan var det dags att plocka fram ämnet till mothållsklossen i form av det stycke som blev över av biten jag hade köpt att göra ändkåpan av.
Efter lite mätande kom jag fram till att det fanns precis lagom mycket material kvar i ämnet att göra två klossar av, så jag sågade den precis mitt itu, och lade undan det ena stycket att ha i reserv, om det skulle gå snett med det andra.
Och si: när det var dags att stryka på önskad tjocklek kom den nya framtången till god användning! I synnerhet det att stryka mått på ändträ har jag fått kämpa med under hela bygget, eftersom jag inte haft något bra sätt att hålla fast styckena, men här gick det synnerligen smidigt och geschwindt!
Med hjälp av bandsåg och hyvel tog jag hur som haver ner ämnet till ungefär en halv millimeter mindre än urtaget på bredden, och ungefär halvannan millimeter större på längden.
Innan klossen gick i stack jag dock emellan med att borra för tandspiken i smidesjärn, först med ett 20 mm forstner till 35 mm djup, sedan ytterligare 20 mmk ner med ett 16 mm borr, därefter så långt det gick (vilket inte var så mycket) med ett 9,5 mm borr, och så till sist till fullt djup med ett 3/8" (= 9,525 mm) WoodOwl-borr.
- Redigerat 2021-08-22 00:58 av Banjoman
Sedan tog jag fram storhammaren och slog i tandspiken! Givet att den är försedd med hullingar längs skaftet, och att den nedre delen av hålet är mindre än spikens diameter, så sitter den som berget – enda sättet att få loss den vore att ha itu klossen.
Som jag tror mig ha nämnt är tandspiken handsmidd av Thomas Latané, en smed i den lilla orten Pepin i Wisconsin – en ort jag och några kamrater för övrigt råkade köra igenom sommaren 1994, strax efter det att vi lämnat Stockholm ("Population 100"), Malmö och Lund, Wisconsin, bakom oss …
- Redigerat 2021-08-22 01:05 av Banjoman
Därefter tog jag upp en infällning under tandspikens tandrad, så att det går att få ner det hela under bänkskivans yta, men också så att det, om så behövs, går att ställa hyvlingsmothållet lågt nog att man kan använda det för att hålla även tunnare material för bearbetning.
Den är så fin och fantastisk så det vore nästan synd att bara så lite repa den😋
/Maria
#159: Förvisso. Men: det är en hyvelbänk, inte en matsalsmöbel, så det är bara att gilla läget och inse att inom några år kommer den se ordentligt repad ut. 😵
Å andra sidan kan man kalla det patina, och tycka att det har sin charm, det med. 🤪
Men jo: jag har ambitionen att lyckas bygga den färdig först och börja repa den först efter det. Så att jag i alla fall ett kort ögonblick får njuta av motsvarigheten till nybilskänsla. Nybänkskänsla, liksom … 😅
- Redigerat 2021-08-22 10:55 av Banjoman
#160 Jag skulle nästan kunna ha den i matsalen. 😉
Men såklart den ska användas. Min man har en gammal hyvelbänk och den är så fin med alla sina skavanker den fått genom åren.
/Maria
#161: Tack skall du ha 😊
Nästa projekt var att tillverka några – åtminstone två – bänkhakar. I det syftet köpte jag tillsammans med det övriga virket också en bit hickory – ett synnerligen segt och starkt träslag (det är ingen slump att det ofta används till yx- och hammarskaft). Hickory lämpar sig utmärkt att spalta, så jag inledde övmningarna med att göra just detta.
När jag köpte den här biten i juli 2020 var jag mindre övad än jag är nu (även om jag har mycketkvar att lära) i att läsa av virkets ådring, m en jag hade såpass mycket tur ändå att biten jag valt åtminstone i mitten hade ett perfekt stycke, precis lagom för ändamålet och tillräckligt för att göra tre bänkhakar av.
Efter att ha sågat mittenbiten i grova drag fyrkantig …
… var det dags att hyvla ämnet fyrkantigt, rätvinkligt och till rätt mått – 1-1/4" x 15/16".
En av fördelarna med fyrkantiga bänkhakar, jämfört med runda sådana, är att de inte behöver passa lika tajt i sina hål – dels finns det en avsats en bit ner i hålet som hindrar dem från att falla rakt igenom, dels är de försedda med en fjädrande del som håller dem precis lagom hårt på plats; de låter sig justeras upp och ned med fingerkraft, men stannar sedan i valt läge.
- Redigerat 2021-08-23 21:51 av Banjoman
Fjäderbladen ger som redan sagts ett lagom motstånd, och det går geschwindt att justera hakarna till önskad höjd för att spänna fast saker mellan dem, liksom det är enkelt att med högst måttlig handkraft trycka ner dem helt och hållet.
Jag upptäckta dock att haken till det rörliga bänkhakehålet behövde hyvlas något kortare upptill – jag hade gjort hålet däri efter samma mått som alla de övriga, men sedan hyvlat bort den översta biten av det rörliga bänkhakeblocket för att få det i plan med skivan.
I dag fick jag också gjort klart en tredje bänkhake. Initialt hade jag planerat att med en gång göra tolv stycken, dvs. en till varje hål, så att man slipper flytta runt dem, men vid närmare eftertanke insåg jag att jag då skulle göra det svårare att fästa saker mot skivan med skruvtvingar, givet att bänkhakarna sticker ner en hyfsad bit på undersidan.
Tanken är nu i stället att börja med dessa tre, och se hur mycket jag använder baktången, och hur mycket besvär (eller inte) det är att flytta en hake till det hål som för ögonblicket skall användas.
#172 Får jag ställa en enkel fråga? Varför valde du just de skruvarna?
Svaret kan bli användbart för mig.
För övrigt beundrar jag ditt enorma kunnande och noggrannhet, men det vet du ju.
#173: Det enkla svaret är nog "därför att jag hade dem"!
Missförstå mig rätt -- det är inte avsett som ett avfärdande. Det jag menar är att av de skruvar jag hade hemma var det dessa i mässing, med halvförsänkt skalle och mejselspår, 16 mm långa och 3 mm i diameter, som passade bäst.
Mitt val av skruvar här är baserat på såväl estetiska som praktiska överväganden. På ett (i alla fall av och till) synligt ställe på en ganska traditionell möbel tycker jag att mejselspår är mycket snyggare än philips- eller sexkantspår, och att mässing är vackrare än stål.
Det är för övrigt vordet på gränsen till eller till och med helt omöjligt att hitta traditionell träskruv med mejselspår i stål. Jag tror säkert att modern träskruv ger lika bra förband som klassisk, eller bättre, och är mycket enklare att dra med skruvdragare, men fula som stryk är de flesta av dem. Samma sak gäller för stålskruv med halvrund, oförsänkt skalle. Finns inte. Grrr.
I mässing hittar man fortfarande ganska schyssta träskruv (maskinskruv i mässing, däremot … svårt!) -- jag brukar köpa mina från en specialistfirma i Nederländerna, Mooischroefje.nl.
Hade jag fritt kunnat välja hade jag nog helst tagit 20 mm långa skruvar med halvrund, oförsänkt skalle -- det hade blivit snäppet starkare -- men sådana hade jag inga kvar i lådan, så jag gjorde en Kajsa Warg, och tog det jag hade.
Vad är det du för din del går och funderar på?
- Redigerat 2021-08-24 08:50 av Banjoman
#174 Tack för ett mycket bra och utförligt svar. Det kan jag ha både nytta och glädje av.
Så tänker jag ofta, men har inte hittat bra förklaring till att jag gör som jag gör.
Dina skruvar är vackra och din förklaring är snygg.
#175: Man fattar, man förstår!
Ett litet tillägg, för deras skull som noterar sådant: som synes valde jag att inte "klocka" (= ställa dem så att spåren pekar åt samma håll) skruvarna; givet de böjkrafter som är inblandade var jag mer angelägen om att dra åt dem hårdast möjligt, så att den fixerade änden av fjäderbladet inte glappar eller rör sig, och fick de alltså peka åt de håll det råkade bli …
(Här stack jag emellan med att gå igenom de överblivna plankändarna från bänkbygget, och letade bland dem upp en av de bredare, med rakast möjliga ådring på tvären av plankan; sedan jag kapat av en lagom lång bit klöv jag denna i sju lika breda delar med hjälp av bandsågen. Varför kommer så småningom bliva uppenbart.)
Med bänkhakarna klara var det så dags att tillverka något som jag inte lyckats reda ut vad det bör heta på svenska … På engelska kallas det doe's foot, åtminstone numera, ity A.J. Roubo i l'Art du Menuiserie använder benämningen pied de biche, vilket förstås betyder samma sak: rådjursklöv. Vore jag tvungen att gissa skulle jag tro att "getfot" vore en möjlig svensk benämning, men jag vet som sagt inte.
Vare dämed hur det vill: jag började med en bit ek, så nära kvartersågad som jag kunde hitta i virkesförrådet, 1" tjock, 4-1/2" bred och 17" lång, och hyvlade den plan och vinkelrät.
Därefter delade jag stycket i tu, och körde sedan de bägge sågade sidorna genom trumslipmaskinen till de bägge var släta och lika tjocka, och tog sedan med putshyveln bort de lätta missfärgningar som aluminiumbordet på slipmaskinen hade satt på det som kommer vara de synliga ytorna.
Detta slags himpagimpa används tillsammans med en bänkspännare för att bättre hålla fast ett arbetsstycke, i synnerhet då man vill kunna tvärhyvla det.
På sätt och vis var det naturligtvis en överloppsgärning från min sida att lägga tid och besvär på att få dem snygga – som framgår av sista foto i detta inlägg lämnar bänkspännaren rejäla märken efter sig – men om inte annat var det en nyttig hyvelövning … 😎
Ett mindre jobb som också blev gjort häromdagen var att korta skenan till en eventuell bänkknekt så att den lagom passar mellan frambenen. Jag valde dock att inte fästa den ännu, utan avvaktar med det till dess jag noterar ett faktiskt behov av en bänkknekt; under tiden kommer jag skruva fast den i en bit plywood för att minska risken/sannolikheten att den slår sig.
Ett något större jobb var att tillverka bärlisterna till det hyllplan som skall placeras under bänken.
Jag började med att hyvla en lagom spillbit från bänkbygget fyrkantig, rätvinklig och till önskade mått, som var 1-5/16" x 1-1/2" ≈ 33 x 38 mm.
Därefter hyvlade jag en fas på ena hörnet, dels som diskret dekorelement, men framförallt för att det är en väldigt enkel och effektiv metod att göra tydligt och klart vilken yta och vilken kant som skall vara vänd åt vilket håll, och därmed också vilket av de övriga tre hörnen som måstre vara rätvinkligt.
Jag kollade (och korrigerade) således också dessa räta vinklar, samt putsade bort mina blyerts- och andra märken, och hade sedan två färdiga ämnen till de långa bärlisterna.
Jag är för övrigt otroligt nöjd med hyvlingsmothållet! Det är synnerligen effektivt, som synes av de "bitmärken" det satt i ändträet; man måste således antingen accceptera att sådana märken uppstår, eller planera för att i ett senare skede putsa bort dem.
- Redigerat 2021-08-26 17:24 av Banjoman
… men upptäckte snart nog, när jag började hyvla dem plana, att se det virklet, det hade jag inte valt väl! 😱
Inte nog med att det var krumt, vresigt, kvistigt och i största allmänhet rejält svårarbetat, det var framförallt inte särskilt snyggt! 🤯
Efter en svettig gårdagskväll bestämde jag mig i morse därför för att välja en enklare lösning, så i morse var jag inom den lokala brädgården, och beställde en lagom mängd ask med så stående årsringar som möjligt. Hade lönnvirket varit vackert hade det kunnat vara värt besväret att svetta fram ett hyllplan utav det, men som det är nu – nix.
Hyllplanet får således vänta en vecka på fortsätningen – brädgården lovade nämligen leverans nästa onsdag.
För säkerhets skull lånade jag dessutom hustruns mjuka gummimatta, som hon använder när hon står och arbetar; jag hyvlade nämligen i huvudsak uppifrån och rakt ner, och hade hyveln glidit mig ur handen skulle den i så fall ha fallit rätt ner i betonggolvet.
Nu tappade jag den aldrig, men det var i alla fall tryggt med den extra försäkringen!
I alla fall fortsatte jag hyvla till dess alla lim- och andra märken var borta …
… och bänkskiveändan blivit acceptabelt jämn och snygg, med en rak och fin topplinje.
Jag hade inte ambitionen att den också skulle bli rätvinklig, men sepofantabletter: när jag för skojs skull tog ner den stora vinkelhaken från väggen för att se hur sned änden var, så var den inte sned alls! 😅
OK, nedre vänstra hörnet sticker ut nå'n millimeter, men det syns inte och det bryr jag mig inte om, och i övrigt är alla vinklar räta som skall vara det! 😎
Till sist rundade jag av kanterna och (i synnerhet) hörnen – jag kommer runda bänken många gånger på den här sidan, och har ingen lust att låta den ge mig blåmärken jag klarar mig lika bra utan.
- Redigerat 2021-08-26 17:47 av Banjoman
Som jag häromdagen sade en passant så letade jag rätt på och klöv en överbliven plankända till sammanlagt sju stycken ämnen med stående ådring, och lovade jag att återkomma till dessa …
… vilket det alltså är dags för nu!
Planen är att laminera dessa till en lagom stor (+/- 14" i kvadrat) skiva, ur vilken jag sedan kan såga ut ett sitsämne (med ungefär 11" diameter) till svängpallen.
För att kunna limma samman ämnena på ett snyggt vis måste förstås kanterna vara helt jämna och vinkelräta mot referensytorna, så jag plockade fram ett par hyvlar och började jobba …
så att de vackraste ådringsmönstren kommer hamna på sitsens ovansida, utan att glömma bort att också se till att respektive sida av sitsen har en och samma fiberriktning, så att det går att slutputsa det hela utan risk för utryck.
👍👍
Jag riggade också upp fem limknektar, inklusive maskeringstejpsremsor där lim annars skulle kunna tänkas droppa ner på knektarnas skenor. Skulle så ske går det naturligtvis utmärkt att ta bort igen, men det är enklare att skydda så att man slipper ty efterföljande rengöringsarbete.
Sedan strök jag lim på på fog efter fog, till dess hela skivan var sammanfogad.
Ytterligare en väldigt trevlig aspekt på flytande hudlim (vilket är det lim jag valde att använda här) är att appliceringsredskapen synnerligen enkelt låter sig rengöras i varmt vatten, vilket innebär att man med gott samvete kan använda någon av sina bättre penslar, vilket i sin tur innebär att limmet kan anbringas med desto mer precision!
- Redigerat 2021-08-28 17:06 av Banjoman
Utöver fem knektar för att trycka samman själva fogarna satte jag också an sammanlagt sex tvingar i 90°, för att i görligaste mån förhindra skivan att bukta uppåt på mitten.
Nu är det bara att vänta till i morgon; i den mån flytande hudlim har en nackdel så är det förstås att det härdar låååångsamt … vilket dock också är en fördel när man limmar, ity öppettiden är i motsvarande utssträckning lång.
Sedan limmet fått härda i omkring 20 timmar tog jag loss det hela ut tvingar och knektar, och började, sedan jag först skrapat bort de utpressade limsträngarna, hyvla det hela slätt och jämnt, först på under- och därefter på ovansidan.
… och sågade med hjälp av bandsågen ut ett runt sitsämne.
(Överskottet sparade jag så länge; det kan nämligen komma till nytta som mothåll eller om man behöver spänna fast ämnet igen.)
- Redigerat 2021-08-29 17:40 av Banjoman
… varför jag övergick till skivslipen! Resultat blev genast betydligt bättre, och genom att ställa slipbordet i 45° vinkel kunde jag också geschwindt fasa av ämnets kanter, ungefär dubbelt så mycket undertill som på ovansidan; dessa faser slipade jag sedan runda och mjuka med en bit sandpapper.
Under mina övningar med rasp och spåmhyvel hade jag också lyckats hyvla ämnet lätt ovalt, och snäppet mindre än de 11" i diameter som jag ursprungligen hade tänkt mig.
Det hela ser dock tillräckligt bra ut som det är för att jag inte skall bry mig om att jaga efter att få det runt på riktigt; det spelar ingen som helst roll för funktionen, och linjerna duger som de är.
Stort grattis till ett gediget och väl utfört arbete 🥇👌🥳 hyvelbänk i toppklass enligt mitt förmenande 🏆🤗
Vilket mästerverk 🙂
/Maria
#217 & #218 Tusen stora och varma tack skall ni ha för era vänliga ord! 😊
De senaste dagarna har jag hållit på med ett sidoprojekt (i dubbel bemärkelse) som jag ännu inte vet om jag faktiskt kommer göra bruk av, men för att lättare kunna bilda mig en uppfattning tänkte jag att det var lika bra att göra det på riktigt så långt det går utan att det får permanenta konsekvenser.
Närmare bestämt handlar det om huruvida jag vill ha en hållare för (t.ex.) verktyg i bänkskivans vänstra bakkant. Jag bröjade hur som haver övningen med att plocka fram en lämplig bit ur högen med överblivet virke, och hyvlade på sedvanligt vis fram en referensyta och dito kant, och tog sedan ned stycket till rätt bredd (3-1/2") och tjocklek (5/8"), samt kapade det till en huvuddel, 24" lång, och ett kortare stycke …
Resultatet ser, torrpassat (därav den fasttvingade stödklossen) ut så här.
Efter mycket hummande och funderande har jag valt att inte limma dit detta. Om det skall limmas på plats måste det nämligen ske nu, eller i alla fall snart, innan jag oljat in bänken; därefter kommer det bli betydligt svårare att få limmet att hugga. Och jag är helt enkelt inte beredd att redan nu bestämma mig.
Om jag framöver trots allt skulle vilja ha dit den här himpagimpan så kommer jag i stället fästa den med någon form av skruv, förmodligen i så fall maskinskruv i gängade hål, så att den om så behövs kan demonteras.
Nyssnämnda himpagimpa lägger jag alltså åt sidan så länge; vill jag ha en sådan så har en; vill jag inte så handlade det bara om några timmars jobb.
I stället fortsatte jag med ett annat, mindre pyssel, nämligen att trimma hyllbärarlisterna till lagom längd, och sedan borra försänkta hål för de skruvar som skall förstärka de limfogar med vilka dessa skall fästas på tvärslåarnas insidor.
Jag har också börjat förbereda mig inför arbetet med hyllelementen genom att bearbeta en provbit med fals- och pärlprofilhyvlarna …
Dessa bägge verktyg är av det mer traditionella slaget, med träkropp, och lite kitsligare att ställa in och justera, men skär finfint när man väl får dem som de bör vara.
I går var jag så bort till den lokala brädgården igen, och hämtade de bägge askplankor jag hade beställt. De hade inte hittat några med stående årsringar, men dessa var snygga nog, och raka nog i fibrerna att de böär duga fint för ändamålet ändå.
För att snabba upp processen hade jag dessutom valt att låta brädgården hyvla dem släta, rätvinkliga och jämntjocka, så när jag väl fått hem dem var det bara att plocka fram kapåsågen och korta av dem till lagoma längder …
… som jag sedan lade ut dem till +/- rätt bredd, och sorterade i den ordning jag kommer vilja ha dem, baserat på utseende samt på att omväxlande lägga splint- respektive märgsidan uppåt, så att hyllan, om den slår sig i takt med växlingar i luftfuktigheten, blir någotsånär jämnt vågig.
Jag hade lite problem med falshyveln, i det att hyvelspånen tenderade att fastna i munöppningen; en e-brevväxling med tillverkaren löste dock problemet – det hjälpte att helt enkelt gnida in sulan med vax!
Fortsatte i dag med hyllan genom att först stöthyvla samtligab återstående element till lagom längd, och sedan kolla hur mycket för mycket samtölıga tillsammans ger.
En möjlighet vore försås att helt enkelt göra det mittersta elementet så mycket smalare som behövs, men jag tror det blir snyggare om jag gör övergången så att säga mjukare, genom att göra ett flertal element smalare, så på den vägen blev det: från nr 3 och 7 tog jag bort 7 mm på bredden, och från nr 4 och 6 försvann 8 mm. Ne 5 i mitten kommer nog fortfarande behöva tas ned med +/- 15 mm, men det är ju en betydligt mindre dramatisk övergång än hela 45 mm …
Hyllelement nr 4 respektive 6 (som den uppmärksamme tör ha noterat arbetar jag utifrån och in mot mitten från bägge håll) var bägge redigt vresiga och svårhyvlade, så jag växlade bitvis till den enkla falshyveln, men tog också mod till mig och filade (med den minsta nålfilen i verktygslådan) betthålsöppningen någon tiondels millimeter större, vilket betydligt underlättade hyvelspånens passage (och mitt fortsatta arbete).
- Redigerat 2021-09-05 22:24 av Banjoman
Så var et slutligen dags för mittelementet – nr 5 – som behövde smalas av med ungefär 15 mm för att passa i den öppning som återstod; jag markerade således för det som skulle bort; tog bort det mesta av överskottet med bandsågen, och hyvlade sedan den sågade kanten slät.
Detta gav god passning på bredden, så efter att (så som skett med de övriga elementen) ha kollat om ämnet var vint eller ej, samt ha putshyvlat det, kunde jag hyvla falsar även på detta.
Som synes fick detta element bägge falsarna på samma sida – det sitter ju mitt i hyllplanet, och kommer vara det element man först lyfter ur om man vill plocka bort hyllan; de andra överlappar och låser delvis varandra vilket gör att de bara lätt kan lyftas ur i rätt ordning.
Så här långt hade jag strävat efter en tajt och fin passning mellan den nio hyllelementen; det duger emellertid inte i det långa loppet! Elementen kommer krympa och expandera i takt med ändrad luftfuktighet, och måste således få en lösare passning, med utrymme för dylika rörelser.
Jag strök därför ut linjer 0,8 mm in från falskanterna, och hyvlade seedan ner till dessa. Virket torde i dagsläget ha så hög fukthalt som det kommer kunna uppnå i min verkstad, så jag bedömde det inte vara nödvändigt att göra expansionsmarginalen större än så.
- Redigerat 2021-09-05 22:37 av Banjoman
… och kunde jag runda av inte bara dagens övningar med att dymedelst en passage med rubanken snygga till bänkskivans ovansida (även om jag varit försiktig så hade de senaste veckornas arbete på bänken satt sina smärre spår) …
… utan hela det senaste årets övningar: i och med detta är bänken färdigbyggd.
Bänken …
… är
… FÄRDIGBYGGD!!!
😅🥳🍾
(Nota bene: den är inte färdig, ity ytbehandlingen återstår, men allt snickeriarbete med mera dylikt som jag hade planerat för är nu utfört.)
Ett JÄTTESTORT GRATTIS!🥳 Till ditt FANTASTISKA fina bygge👍Och till det stora tålamod och hantverksskicklighet du besitter 👏👏
Personligen vill jag TACKA för de lärorika tips och trix du har förmedlat under resans gång . Jag har lärt mig mycket av att få följa ditt bygge🤗
Vill också passa på och tacka för hjälpen i samband med mitt köp av Byrnes mini-bortsåg från USA. Jag ÄLSKAR den sågen. 🤗🙏🏻🙏🏻
Jag vill också gratulera till detta fantastiska bygge.
Trots att jag inte fattat så mycket så har det varit roligt att vara med på resan och den är ju inte bara fantastik utan den är snygg också😉
/Maria
#248 & #249 Ett stort tack tillbaka till er bägge för era vänliga ord, och för allt visat intresse de senaste elva månaderna!
Det har känts lite lätt overkligt i dag, att plötsligt inte ha ett "nästa moment" att gå ner i verksta'n för att ta itu med, men om sanningen skall fram är det inte utan att det för med sig en viss lättnad, också – det har om man säger så blivit ganska mycket tunnelseende de senaste månaderna, som det är rejält skönt att nu kunna skaka av sig. Till exempel som i dag, med att tvätta badrumsmattor och dammsuga i huset … tunnel: noll komma noll, säger jag bara! 🤪😅
Nå, jag kommer att återkomma ett par gånger – ytbehandlingen återstår ju som sagt – men först en lagom paus. 😮💨
Än en gång tack för alla vänliga kommentarer under byggets gång! 😊
Och förstår gläder det mig mycket, Roland, att du är så nöjd med din såg! Det förvånar mig inte alls – jag har ju också en, som du vet, så jag vet precis hur bra de är – men roligt är det icke desto mindre att höra!
- Redigerat 2021-09-06 22:07 av Banjoman
Häromdagen var det så dags för skikt nummer två; nu skall det hela få torka riktigt genomordentligt, vilket kan ta ett mått av tid. Det är ju nackdelen med kokt linolja utan sickativ – den är alls inte hälsovådlig, men torkar långsammare.
👍👍🥇👑🏆👌👏
#256: Stort och varmt tack, Roland! 🙏🏻😊
Efter att ha tillbringat de senaste två veckorna på bilsemester i Sverige är jag nu åter i selen, med ett par småpysseltillägg till bänken, i form av ett par mässingskrokar (köpta hos Byggfabriken, som för en hel drös trevliga beslag) å vilka jag tänker hänga en borste (för att sopa bänken) och en mejselhammare (med vilken hyvlingsmothållet justeras upp respektive ned).
Så har jag börjat ta de nyinköpta linoljeprodukterna i bruk för att göra hyllan och stolsitsen lite mer färgglada än själva bänken, genom att linoljelasera dem.
Så här långt har jag gjort några provstickor för att komma underfund med vad som kan vara lagoma blandningar mellan färg och lasyrolja, samt för att kunna bestämma mig för vilka två av de fyra möjliga färgerna jag vill använda … 🤔
… och så har jag givit hyllelementen och sitsen ett första skikt med kokt linolja för att mätta träet.
… och efterföljande strykningar fick jag inte till lika bra som den första.
Det kommer givetvis att duga så här, men en smula synd är det ändå att det for lite sådär åt pipsvängen.
Helt förvånande är det förstås inte – en obeprövad ytbehandlingsteknik för alltid extra risker med sig.
- Redigerat 2021-10-10 13:59 av Banjoman
Med hyllelementen lagda åt sidan för att genomtorka (i den mån linoljebaserad ytbehandling har en nackdel, så är det förstås att torktiderna är längre; å andra sidan är det väl värt väntandet, ity resultatet blir bra och man under arbets gång slipper andas in diverse ohälsosamheter) stack jag emellan med att tillverka ett par smärre tillbehör, i vilket syfte jag plockade in ett vedträ (av bok närmera bestämt) från vedstapeln, och spaltade upp det …
Sedan kanterna rundats av hade jag två skyddsunderlägg till bänkspännarna – jag har noterat att det när dessa parkerats i höger framben är lätt hänt att när man arbetar vid bänken trycka in dem i hålen med benen, vilket ger vad som med tiden komme bli fula märken i bänkbenet.
Underläggen kan dessutom användas som skydd/mellanlägg även när man spänner fast något med bänkspännarna, och då de sitter runt skaften, redo att användas, behöver man heller inte lägga tid på att leta efter en för ändamålet lagom kloss.
Smart tanke! det där med skyddsunderläggen 😎👍
#269: Tack skall du ha! 😊
I ärlighetens namn bör dock tilläggas att det inte är min egen idé, utan något jag sett och snappat upp från flera olika källor. Jag menar alltså detta att underlägget sitter som en sorts krage runt bänkspännaren – att lägga något emellan ett spännredskap (t.ex. en tving) och ett känsligt underlag är förstås ett knep betydligt äldre än gatan.
- Redigerat 2021-10-10 22:24 av Banjoman
Man lär så länge man lever, och jag har nu lärt mig att linoljelasyr skall strykas tunt om man vill att det såväl skall torka nå'n gång, som bli snyggt. Eller egentligen, först strykas, och sedan efter 15 à 30 minuter torkas av med en tygtrasa.
Dessutom är det ju så att linoljebaserade nprodukter inte torkar genom avdunstnuing, utan genom oxidering, dvs. genom att reagera med syret i luften, så när vi fick en vacker dag i mitten av veckan bar jag ut grejorna på terassen, och lät dem ligga där över dagen. Vi har förvisso ganska god lutftväxling i källaren – det är ju tvunget när man har en gaseldad värmepanna, för att undvika kolmonoxidbildning – men utomhus är luftväxlinegn förstås bättre ändå.
Det ser ut som att det fungerar som det skulle med att lägga tunna skikt och sedan, efter en stund, torka bort överskottet: här är undersidan efter tre strykningar (vilket får räcka, med tanke på att den inte kommer synas) …
… och ovansidan efter två; här kommer det nog att bli aktuellt med ett eller två skikt till … 🤔
Hur som haver: det viktiga är att den här tekniken ger såväl ett (sakta uppbyggt) tillfyllest färgdjup som en slät och jämn yta.
Och så här blev det till slut – som synes noga färgmatchat till min kaffekopp från Lost Art Press … 🤪
… och i och med detta är hyvelbänken slutgiltigt och alldeles helt och fullständigt officiellt FÄRDIGBYGGD!!!
😮💨😅🥳🍾🎇🎆😊
Jag avslutar därför den här byggloggen med en bildkavalkad på bänken sådan den såg ut i morse.
Se'n får det i stället vara dags att börja göra märken och repor i den … 😇
Du får ju inte repa detta mästerverk😉
/Maria
Vilken otroligt fin lyster du fick till på sittpallen👌👏👍👍
Helheten i detta otroliga, fantastiska, suveräna, underbara, imponerande hantverk går inte att beskriva i ord.
Ett makalöst fint slutresultat. 🏆🥇👑
Banjoman du kan verkligen sträcka på dig och med rätta känna dig stolt över ditt fina bygge . 👍👍👏🥇🏆🥳🤩🤗
#282 Inte? Oj då! men snälla … bara lite?! 😇 Stort tack för allt intresse du visat under byggets gång, och för alla vänliga omdömen!
#283 Tusen tack, Roland – du är på tok för snäll, men väldigt glad blir jag förstås av att det läsa det du skriver! 😊
#158: Det är den vackraste skapelse jag någonsin skådat.
Ett mästerverk. En ny stark kandidat till att bli ett av världens
sju underverk.
Jag bugar mig djupt i vördnad. Rörd till tårar.
Fantastiskt att få följa ett sådant vackert funktionellt bygge. Instämmer med de andra superlativen. Tack!
#285 & #286 Tusen stora tack till er bägge – era vänliga ord både värmer och glädjer! 😊
#285 Tilläggas kan att det finns betydligt tjusfullare hyvelbänkar därute, t.ex. de som tillverkas av Frank Strazza i Houston, Texas.
Där kan man snacka om riktiga mästerverk, än om jag i ärlighetens namn också måste tillstå att jag själv inte skulle vilja ha en sådan -- jag finner dem (konstigt nog, kan tyckas) vara för tjusiga, med för hög, om uttrycket tillåtes, julgransfaktor. Men det är ju en fråga om smak, och därvidlag gäller som bekant att de gustibus non est disputandum …
- Redigerat 2021-11-08 11:09 av Banjoman
När hyvelbänkar blir så tjusiga som Frank Strazza’ blir tycker jag syftet med bänken förtas . Det tar emot att nyttja den till det den är tänkt för. Vem vill gör repor i den?
#289: Håller fullständigt med! Det är otroligt snitsigt åstadkommet, inte fråga om annat, och beundransvärt på alla sätt och vis, men som sagt var inget som lockar mig.
För all tydlighets skull bör kanske tilläaggas att även om jag hade velat (vilket jag alltså inte gör) hade jag absolut inte varit kapabel att bygga en bänk i Strazza-klass, men det är därför inte fråga om några sura rönnbär från min sida. Som sagt var: smaken är som bekant delad, och väl är väl det!
Nu bör denna vara i användning. Skulle vara kul att se vad som tillverkats - och gärna hacken i trät som visar att den använts.
Så frågan är, . . . har du byggt en Banjo ? ?
#291: Så gärna så! Här är några bilder på saker jag tillverkat sedan bänken blev klar, inklusive en närbild på ett representativt stycke bänkskiva!
#292: Nej. Inte än, och det står ganska långt ner på listan, också, ity jag redan äger vad jag behöver i banjoväg – sedan 1989 spelar jag på en Paramount Style "C" tenorbanjo från 1928 och är fortfarande lika glad i den som jag var när jag först skaffade den!
- Redigerat 2024-01-08 20:41 av Banjoman
Wow🙂
/Maria
Snygga grejor! Verkar som du behärskar mer än träarbete också! Ser också Ikeapallen bekväm. . . . och är det en Dremel bandsåg? ? Jag är lätt imponerad. :)
#294 Stort tack!
#295: Tack skall du ha! Och jodå, visst är det en Ikea-pall – utmärkt liten trappstege när man behöver nå högre än de egna 1.87 tillåter.
Dremelsågen är däremot inte någon bandsåg, utan en kontur/figur/löv-dito som jag, om sanningen skall fram, inte är särskilt nöjd med. Jag har dock inte haft stort nog behov av något bättre i den genren, och därför låtit den stå kvar där den står.
- Redigerat 2024-01-08 22:08 av Banjoman
#297: Hej Roland! Jodå, den har jag nog spanat in, men har hittills inte haft behov nog av för att den skolat hamna tillräckligt högt på shoppinglistan för att faktiskt bli köpt också. Men den dag jag bestämmer mig för att slå till finns såväl den som dess bägge storebröder hos Baptist i Arnhem (som ju ligger snäppet närmare tillhands för min del än Rubank, även om jag är bundis nog med Johan och Thomas, och gärna handlar av dem).
Hej Banjoman!
Jag säger till dig som du sa till mig när jag var intresserad av Jim Byrnes bord-såg . Du kommer inte ångra köpet .
Dessa två sågar är jag supernöjd med.
Har tyvärr fått reda på att Jim Byrnes gått bort i Als i oktober 2023😔
- Redigerat 2024-01-09 12:28 av Slasktratt
#299: På den punkten är jag övertygad om att du har rätt till etthundra procent, Roland, så när det blir dags för en ny figursåg kommer det bli en Pégas -- men som sagt, min shoppinglista är längre än mina fickor är djupa, så just nu är ett dylikt inköp inte aktuellt.
Förfärligt tråkigt, sedan, att höra att Jim Byrnes gått bort! Usch. Ledsamt värre. Jag hade inte varit inne på deras webbplats sedan i somras någon gång, så hade inte sett In memoriam-meddelandet. Får sätta mig nu i helgen och skriva ett kondoleansbrev till Donna.
- Redigerat 2024-01-10 11:16 av Banjoman
Är en Pégas bättre än Hegner?
#301: Kort svar: jag vet inte!
Lite längre svar: vanligtgvis välunderrättade källor har sagt mig att så definitivt skulle vara fallet. Men jag har alltså inte har någon egen erfarenhet, utan faller tillbaka på hörsägen. Källan är förvisso en erfaren person vars omdöme jag respekterar, men även sådana kan ha fel.
Jag har ägt både Hegner multicut 1 och Hegner multicut 2 under många år.
Har nu den minsta modellen av Pegas-sågen.
Den är en mer utvecklad i sin konstruktion.Så gott som vibrationsfri, korta vipparmar, lättare och snabbare bladbyten, större sågbord. En modernare såg helt enkelt.
Valet mellan Hegner och Pegas,
är min råd utan tvekan Pegas-sågen.
#303: Ungefär samma sak sade min sagesman (eller borde det heta sågesman?!), så det är trevligt att få bekräftelse från ytterligare någon med egen erfarenhet; varmt tack, alltså, därföre!
- Redigerat 2024-01-18 20:24 av Banjoman
OK. Orsaken till att jag frågade om såg, var att Bob Tedrow, skrev att han gillade sin Hegner så mycket att han gärna gjorde en timmes gratisreklam för dom.
Bob är en instrumentbyggare som byggde en banjo för ca 30 år sedan men numera bygger (reparerar, säljer) Concertinor. Hittar inte länken där han använder Hegner, men en länk till hur han tillverkar bälgen till concertina finns här: https://hmi.homewood.net/bellows/
Inget fel på Hegner-sågen. Absolut inte.
I mitt tycke är konstruktionen
ålderstigen om man jämför med
Pegas-sågen.
Hegner har lösa bladklämmor som måste lossas från sågen för kunnna montera sågbladet. Då måste bladklämman sättas i ett uttag på sågbordet . När bladet moteras skall klämman riktas in så den hamnar i mitten på bladet. Svårt att få till det när det gäller tunna blad.
Pegas-sågen’s klämmor är fast monterade. Bara att sätta dit bladet ,
och börja såga. Snabba bladbyten.
Pegas-sågen är tystare och arbetar ”mjukare”vid sågning.
Pegas-sågen är en mer utvecklad såg , i mitt tycke.