Handtag till ett sickelbryne
Som nämnts i tidigare inlägg på ett annat forum skaffade jag i fjol ett bryne för sickelstål av en, så vitt mig är bekant, ny modell, nämligen ett så kallat AccuBurr™.
När jag köpte brynet i fråga var det alldeles nytt på marknaden, och gick inte att få komplett med handtag. Dylika är inte heller nödvändiga, men däremot ganska trevliga, så jag bestämde mig för att själv tillverka ett par, inte minst för att jag tänkte att det kunde bli en både rolig och nyttig slöjdövning, och skaffade därtill ett par för ändamålet avsedda ändbeslag i brons.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Med hjälp av den var det enkelt att sätta an en lagom bit avenbok (Carpinus betulus) mot hyvlingsmothållet på hyvelbänken, initialt sågad och hyvlad exakt fyrkantig och vinkelrät, men nu med en åttkantig profil markerad på ändträet …
- Redigerat 2023-03-17 11:07 av Banjoman
Efter att han tillbringat en bra stund med By Hand and Eye, passare, linjal och mm-papper lyckades jag bli något så när klar över hur karnisen i handtagens främre del skulle se ut, och framförallt vilka proportioner den borde ha …
Brynet limmades fast i handtagen med 24-timmarsepoxy, varpå de bestods tre skikt med Ottossons linoljevax, och därmed var det hela färdigt.
Ett roligt litet projekt, som dessutom gav mersmak på avenbok som virke. Inte helt lätthanterat alla gånger – det gillade t.ex. inte att hyvlas mothårs! – men vackert och väldigt trevligt i handen.
- Redigerat 2023-03-18 23:05 av Banjoman
Jisses! Vad härligt att se ditt hantverk igen. Hur lång tid tog arbetet?
Full pott av beundran 👍
Mycket stiligt 👏
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
#21 Tusen tack skall du ha! 😊
Jag minns inte riktigt hur många timmar det gick åt, men jag kollade just mellan vilka datum fotografierna var tagan, och konstaterar att det gick en vecka mellan det första och det sista. Givet att jag i snitt tillbringar 10 à 15 timmar i veckan nere i verksta'n tänker jag att tidsåtgång bör ligga där någonstans: en åtta--tio--tolv timmar, mellan tummen och pekfingret.
#22 Många varma tack för dina vänliga ord! 😊